Innovatief: een tv-cameraatje in een skibril

De Nederlander Looze heeft tijdens de WK skiën de regie over de commerciële aspecten.

Er zijn weinig evenementen die meer belangstelling en marketing teweeg brengen dan de WK skiën. De wereldtitelstrijd 'alpine ski', zoals het in het jargon wordt genoemd, beleeft in het Oostenrijkse Schladming een nieuwe hoogtepunt. De reuzenslalom van vandaag, met de thuisfavoriet Marcel Hirscher, is uitverkocht.


Er gaan voor zo'n WK-dag maximaal 50 duizend kaarten in de verkoop. De ontvangsthutten van de sponsors puilen uit. In dat commerciële geweld voert de Nederlander Marcel Looze de regie ter plekke. De oud-bondscoach van de Nederlandse Ski Vereniging is sinds drie jaar verantwoordelijk voor marketing en evenementen bij de FIS, de wereldbond.


'Hoe groot zo'n WK alpine ski is, heb ik in mijn vorige functie bij de skivereniging, vaak proberen uit te leggen. Dit toernooi is van een bepaald niveau. Sponsors staan in de rij. De tv-rechten maken een groot deel van de inkomsten van deze WK uit.


'Ik ken deze wereld. Ik ben niet verbaasd of overdonderd. Ik sta hier ook niet als Nederlander naar te kijken. Wat ik hier doe, heeft niets met mijn nationaliteit te maken. Maar ik draag bij aan het succes van de WK.'


Deze week introduceerden de FIS en de Oostenrijkse televisiemakers van de ORF de brilcamera, een minuscule camera verstopt in de band van de bril van de slalomspecialisten. Het cameraatje, inclusief zender en accu, weegt 64 gram en is in anderhalf jaar tijd door vijftig ingenieurs gebouwd.


Looze: 'Dit is een innovatie om onze sport attractief te houden voor het tv-publiek. We tonen beelden uit het perspectief van de skiër. Het gaat live, dus het is des te interessanter. Het is mooi te zien hoe snel die stangen op je afkomen in de slalom. Hoe energiek dat is. Onze hele maatschappij staat in het teken van intern kijken. Overal heb je een kijkje in de keuken. Daar past dit in. En nee, daar hebben we zelf geen ontwikkelingsafdeling voor. Daar hebben we het bij de FIS te druk voor.'


Als Nederlander met hart voor zijn sport maakte hij zich vorige week druk over de afwijzing van de olympische nominatie van afdaler Marvin van Heek. 'Ik vind dat heel erg jammer. Het was heel goed geweest als hij het voordeel van de twijfel had gekregen. Hij moest toch nog een keer top-20 skiën. Hij heeft absoluut het potentieel om het dit jaar of de volgende jaren te laten zien. Het is mooi te zien dat hij goed kan skiën.'


Het herinnert hem aan Nicolien Sauerbreij, de gouden snowboardster van Vancouver 2010. 'Het is typisch Nederlands altijd sceptisch te zijn. Ik weet nog dat iedereen ervan overtuigd was dat Nicolien het nooit zou gaan redden. We weten gelukkig dat die mening achterhaald is.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden