Innovatie bij Campina heeft smaak en textuur

De innovatiefabriek van Campina scheidt elk jaar zo'n tien nieuwigheden af: vla met een ongedacht smaakje of iets origineels als een vleesontsmetter....

Van onze verslaggever Broer Scholtens

'We zijn sterk in het maken van smaakvolle producten.' Researchdirecteur Toon van Hooijdonk van Campina zegt het meerdere keren tijdens het gesprek. En ook: 'Een consument doet geen concessie aan smaak.'

Het zuivelbedrijf uit Zaltbommel, in brede kring aangeduid als innovatief, heeft de afgelopen tien jaar bewust geïnvesteerd in smaak. Het is de allereerste eis die de consument aan een product stelt, meent Campina, dat als winkelmerk inmiddels in omzet het grootste van Nederland is.

Nieuwe producten van Campina krijgen de ene prijs na de andere, uit onverdachte hoek. Vier jaar geleden was het bijvoorbeeld de Jaarprijs Goede Voeding 1999 van het Voedingscentrum, voor de kwark, yoghurt en yoghurtdrink van Optimel.

Vorige week werd de zeer succesvolle Optimel-vla bekroond met de Jaarprijs 2003. Uit het juryrapport: 'Optimel is een zuivelproduct dat nul procent vet bevat en waaraan geen suiker is toegevoegd. In de categorie vla is nog niet eerder een verse halfvolle of magere variant zonder suiker gerealiseerd.'

Vifit Optimel is met een aandeel van meer dan 80 procent marktleider in het segment laagcalorische producten. Het is een groeisector met inmiddels een omzet van meer dan 56 miljoen euro. Goede concepten laten zich internationaliseren, zegt researchdirecteur Van Hooijdonk. Het Optimel-concept is inmiddels 'vertaald' naar de Duitse markt. Optiwell heet het daar.

De technische innovatie van Optimel is het maken van een smaakvolle, magere vla zonder vet en suiker, die ook nog eens stevig is.

Campina heeft de afgelopen tien jaar zwaar ingezet op smaakontwikkeling in combinatie met de structuur van een product. Van Hooijdonk: 'Daarvoor hebben we veel kennis in huis gehaald en is veel ervaring opgebouwd. We zijn sterk in het maken van recepturen die leiden tot een goede smaakgewaarwording, in brede zin: zien, ruiken en proeven. Maar het gaat niet alleen om die kennis, maar ook om het opzetten van smaakpanels en het houden van consumententests.'

De kennis wordt gebruikt om snel in te kunnen spelen op vragen in de markt. Winkelbedrijven vragen om veel productvernieuwingen. 'Een nieuw Mona-toetje maken, dat kunnen we nu binnen een maand.'

Innovatie is zo belangrijk dat Campina begin dit jaar haar R & D-afdelingen in 'de witte sector' (melk dus) heeft geconcentreerd in wat inmiddels wereldwijd wordt gepromoot als Food Valley. In de regio rond Wageningen en Ede is een conglomeraat van wetenschappelijke instituten gevestigd waarmee wordt samengewerkt. In het Campina-lab werkenzo'n dertig onderzoekers, de komende jaren moeten dat er vijftig worden.

Tien innovaties per jaar is de doelstelling die Campina zich heeft gesteld. 'Een kwart daarvan moet een technologische doorbraak zijn; niet alleen iets nieuws met een ander smaakje', is de aanscherping van Van Hooijdonk. 'Nu is dat naar schatting nog 15 procent.'

Met doorbraken doelt Van Hooijdonk bijvoorbeeld op Choless Control, een dit voorjaar geïntroduceerde cholesterolverlagende yoghurt, of de alom geprezen verwenyoghurt van Mona, waar wat betref smaak en textuur – de innerlijke structuur van een stof – 'alles uit de kast is gehaald'. Een belangrijke doorbraak is ook de ontwikkeling van zogeheten geactiveerd lactoferrine, een eiwit voor het ontsmetten van vlees. Er is ongeveer tien jaar aan gewerkt. Het eiwit remt bacteriegroei van met name ziekmakende E. colibacteriën, salmonella en listeria.

In melk zit een heel klein beetje lactoferrine. Campina heeft een techniek ontwikkeld om dat hele kleine beetje eiwit selectief uit enorme melkstromen te kunnen halen, zonder dat andere gezonde stoffen worden verwijderd. Ook is een lactoferrinevorm ontwikkeld die zich hecht aan vlees. In augustus heeft de Amerikaanse gezondheidsautoriteit FDA (Federal Drug Administration) toestemming gegeven voor het op de markt brengen van dit ontsmettingsproduct, onder de naam Activin. Sinds oktober wordt de stof in de Verenigde Staten verkocht, door partner National Beef, en Europa zal over enige jaren volgen.

Er liggen andere toepassingen in het verschiet. Lactoferrine is bijvoorbeeld ook te gebruiken als versneller van wondgenezing.

Campina heeft meer ijzers in het vuur. Zo wordt er gewerkt aan een bloeddrukverlagende peptide en is recentelijk een melk-ingrediënt geïntroduceerd voor de productie van softijs, dat in zachte vorm in de vriezer kan worden bewaard. Ook wordt gewerkt aan het gebruik van lactosepoeder, eveneens een melk-ingrediënt, als drager van medicinale stoffen die moeten worden geïnhaleerd.

Campina stuurt steeds meer aan op octrooiering van doorbraaktechnologieën. 'In 2002 hebben we negen octrooien ingediend, dit jaar zullen dat er zeker veertien worden', zegt Van Hooijdonk. 'Ze moeten de innovaties beschermen die zo belangrijk zijn voor het versterken van onze marktpositie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden