Inloggen via Facebook kan ook anoniem

Facebook zegt de privacy van zijn gebruikers te willen beschermen. Of zij er iets mee opschieten is de vraag.

AMSTERDAM - Facebook heeft zijn 1,3 miljard gebruikers een zwaardere stem beloofd in welke gegevens ze met anderen delen. Zo komt er binnen enkele maanden de mogelijkheid om anoniem in te loggen bij websites, diensten en apps op mobieltjes die Facebook als 'portier' gebruiken. Privacybeschermers reageren met scepsis op de plannen, die in hun ogen de macht van het bedrijf alleen maar vergroten.


Topman Mark Zuckerberg kondigde de veranderingen aan op de f8-conferentie in San Francisco, een toogdag voor programmeurs die diensten en apps voor Facebook ontwikkelen. Volgens hem voerden gebruikers vorig jaar tien miljard keer hun Facebook-naam en -wachtwoord in bij andere partijen om toegang te krijgen. Daarmee gaven ze toestemming aan deze bedrijven en organisaties om hun profiel in te zien.


Wie niet per se anoniem wil inloggen bij derden krijgt van Facebook de mogelijkheid om te bepalen wat een andere aanbieder aan persoonlijke gegevens mag inzien, zaken zoals de vriendenlijst, leeftijd, e-mailadres, maar ook welke pagina's een gebruiker heeft goedgekeurd ('likes').


Volgens Facebook komen deze maatregelen tegemoet aan een langgehoorde klacht van gebruikers die er moeite mee hebben dat ze op steeds meer plekken worden gedwongen om met hun Facebook-gegevens in te loggen. In een interview met The New York Times erkende Zuckerberg dat ook hij zijn gegevens niet wil prijsgeven als een website of app er schimmige bedoelingen mee lijkt te hebben. 'Ik denk dat meer mensen dat zo zien en we willen ze de middelen geven om die bezwaren weg te nemen.'


Onderzoeker Rejo Zenger van Bits of Freedom, een Amsterdamse beweging die ijvert voor digitale burgerrechten, betwijfelt of de gebruikers van Facebook veel opschieten met de plannen. 'Facebook blijft wel alle websites en apps registreren die je gebruikt. Dat is informatie die het bedrijf kan delen met adverteerders en marketeers.' Bedrijven waar Facebookleden anoniem inloggen, worden daarentegen minder interessant omdat ze adverteerders niet meer goed kunnen vertellen wie hun bezoekers zijn.


Zenger denkt dat het anoniem inloggen ertoe kan leiden dat meer mensen zich aanmelden voor Facebook omdat ze dan een enkel 'paspoort' hebben dat hun ook elders toegang verschaft. 'Die mensen kan Facebook continu in de gaten houden.' Ook het inzicht in de bestaande populatie wordt waarschijnlijk groter.


Volgens de onderzoeker heeft Facebook alles behalve een smetteloze reputatie als het gaat om persoonlijke, vertrouwelijke gegevens. 'De term anoniem inloggen is in dat opzicht slim gekozen. Ze kunnen zich nu op de borst slaan als hoeder van de privacy.'


Facebook heeft in het verleden geregeld onder vuur gelegen omdat het de spelregels voor het openbaren van gegevens zonder toestemming oprekte. Gebruikers moesten zich afmelden ('opt-out') als ze ergens moeite mee hadden.


Volgens Zuckerberg zullen de nieuwe privacy-instellingen op de langere termijn gunstig uitvallen voor derden die nu Facebook als portier laten optreden. 'Tweederde van de mensen die een app downloaden, registreert zich nooit voor een dienst.' Als ze anoniem kunnen inloggen zullen ze zich wel aanmelden en kunnen ontwikkelaars ze in een later stadium overhalen om hun identiteit prijs te geven, aldus de topman.


Rejo Zenger onderzoeker van Bits of Freedom

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden