Commentaar

Inkrimpen wereldwijde staalproductie is noodzakelijk

Tariefmuren maken geen eind aan verliezen staalindustrie

Alleen het inkrimpen van de staalproductie kan een eind maken aan de verliezen van de staalindustrie.

Een staalwerker neemt een staalmonster in een hoogoven van ThyssenKrupp in het Duitse Duisburg. Beeld epa

De protectionistische wind die over de wereld waait, heeft nu ook Duitsland bereikt. Vicekanselier Sigmar Gabriel bemoeit zich, opgezweept door de verkiezingscampagne, ineens met de fusiebesprekingen tussen Tata Steel en de staaldivisie van ThyssenKrupp. Er moet worden gezocht naar alternatieven, vindt hij, zoals de vorming van een puur Duitse staalreus door drie Duitse bedrijven te laten fuseren.

Gabriel heeft zich laten influisteren door de machtige vakbond IG Metall. Die vreest terecht de vele ontslagen na een fusie. De grote vraag is alleen of die niet in elk scenario zullen vallen.

De Europese en Amerikaanse staalindustrie lijden zwaar onder de Chinese concurrentie. Dankzij royale staatssteun is de Chinese staalindustrie de afgelopen jaren enorm gegroeid. Inmiddels maken de Chinezen wereldwijd de helft van al het staal, waardoor de staalprijs zwaar onder druk staat en staalbedrijven overal ter wereld verlies lijden.

Europa en de VS hebben al tariefmuren opgeworpen om de import van Chinees staal te ontmoedigen, maar dat biedt onvoldoende soelaas. Uiteindelijk is de enige oplossing het inkrimpen van de wereldwijde staalproductie.

EU-voorzitter Jean-Claude Juncker heeft China meermaals opgeroepen fabrieken te sluiten. Donald Trump speelt het nog harder. Volgens hem is de Amerikaanse staalindustrie cruciaal voor de 'nationale veiligheid'. Dat betekent dat hij alles zal doen om haar te beschermen.

Tata Steel en ThyssenKrupp willen niet wachten tot deze oproepen effect hebben. Ze hebben schoon genoeg van de slechte resultaten en hopen met een fusie de winst op te krikken. ThyssenKrupp wil de staaldochter liefst helemaal van de balans af en neemt daarom genoegen met een minderheidsbelang.

Tata Steel wordt dan de bovenliggende partij bij de fusie. Dat is goed nieuws voor het paradepaardje van Tata, de voormalige Hoogovens in IJmuiden, maar slecht nieuws voor de werknemers van ThyssenKrupp.

De bemoeienis van Gabriel is dus begrijpelijk, maar hij helpt de Duitse arbeiders pas echt door met China te onderhandelen over het verminderen van de staalproductie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.