Inhalen is elke keer een avontuur

Amsterdam ziet toekomst in de elektrische scooter: milieuvriendelijk en stil. Fietsers schrikken zich een ongeluk...

AMSTERDAM Riskant in de grote stad: fietsende toeristen zonder fietservaring en scooters op het rijwielpad. Het gevaar valt in het niet bij een nieuw fenomeen: de elektrische scooter.

Elektrisch vervoer heeft de toekomst, schreef begin deze zomer het stadsbestuur in een nota onder de titel: Amsterdam elektrisch. In 2040, zo staat er enthousiast, zullen vrijwel alle autokilometers in de hoofdstad elektrisch worden gereden, en ook de elektrische scooter krijgt van het stadsbestuur ruim baan.

Een uitgebreide proefrit door de twee verslaggevers met de elektrische scooter bewijst dat de fietser – van nature al milieuvriendelijk – het wel zwaar te verduren krijgt met deze concurrent. In stadsdeel Noord – in zomertijd een oase van rust – schrikt een fietsend echtpaar zich een ongeluk als op het rijwielpad plotseling en geruisloos een grote witte scooter naast de fietsen opduikt. De vader maakt een slinger en schreeuwt naar zijn kleine zoon die enkele tientallen meters voorop fietst.

Als het gevaar is geweken, kondigt zich luid toeterend de tweede elektrische scooter aan. De schrik bij de fietsers is niet minder; de toeter lijkt bovendien extra te irriteren. Vriendelijke woorden en de verzekering dat het om een test gaat van milieuvriendelijk materieel stellen de fietsers slechts matig gerust.

En toch: het is, buiten de drukke stad naast elkaar rijdend, bepaald een sensatie dat je gewoon met elkaar kunt blijven praten en dat je als vanzelf op hoge snelheid wordt voortbewogen.

Maar in de binnenstad is het gevaar nog groter dan in de buitenwijken. Hier krioelt het van de fietsers die wel gewend zijn aan de benzinescooters die zich doorgaans met veel lawaai aankondigen, maar voor wie de geluidloze variant ook nieuw is. Het lijkt het beste precies de snelheid van de fietsers aan te houden, wat natuurlijk lastig is met een scooter die bijna vijftig kilometer per uur haalt.

Elke inhaalmanoeuvre is een avontuur. Bovendien is het voertuig door de grote accu topzwaar, zwaarder dan bijvoorbeeld de Vespa die op benzine rijdt. De Novox, zoals de scooter van Chinese makelij heet, heeft daardoor de neiging tot ‘uitbreken’, wat extra gevaar oplevert in het bochtenwerk op de grachten. Helemaal omdat een helm voor lichte scooters in Nederland niet verplicht is.

Lars Johansson (36) uit Zaandam en een van de importeurs van de Novox, erkent de problemen. Maar de accu’s zullen volgens hem steeds lichter worden. Het geluid kan worden aangepast, want er zijn volgens hem elektrische apparaatjes op de markt die een soort motorgeluid produceren. ‘Maar waar ben je dan mee bezig? Ik denk dat de samenleving er aan zal moeten wennen. De voordelen van elektrisch transport zijn te groot. Het is niet meer te stuiten.’

Een punt van zorg zijn de oplaadpunten. In de hele hoofdstad is slechts sporadisch een fietsenstalling met een oplaadstation te vinden. Enkele weken geleden kwam er een oplaadpunt voor het Centraal Station, ‘MisterGreen’s Charging Station V2’, geëxploiteerd door een commercieel bedrijf. De stad Amsterdam zelf heeft nog nauwelijks oplaadpunten geïnstalleerd.

In de parkeergarage onder het Muziekgebouw aan 't IJ aan de Piet Heinkade, hebben Radboud Klaphake en echtgenote in totaal zes Novoxen in de verhuur voor 35 euro per dag. Binnenkort komen er nog 21 stuks bij. Dat de winkel van Klaphake lastig is te vinden heeft te maken met de regels van stadsdeel Zeeburg: uit architectonische overwegingen mag hij geen reclamebord aan de stalen reling van de kade hangen.

Klaphake probeert het daarom met folders in de hal van de Passengers Terminal, waar regelmatig grote cruiseschepen aanmeren. Het werkt: ‘Vooral de Italianen zijn dol enthousiast.’

De verhuurder verkoopt ook een leugentje om bestwil. Met de Novox ‘kan relaxed worden gereden naar pittoreske dorpjes vlakbij de stad: Volendam, Marken, Nieuwendam en Durgerdam’. Dan moet er onderweg wel kunnen worden opgeladen, want de accu heeft een bereik van om en nabij de 50 kilometer en moet dan twee uur aan de stekker om voor 80 procent te worden opgeladen.

Caféhouders reageren vooralsnog verbaasd op de vraag of de scooter even kan worden opgeladen. ‘Heeft u een verlengsnoer bij u? Want naar binnen rijden kan natuurlijk niet.’ En: ‘Wat kost dat eigenlijk, twee uur stroom?’ De lege accu moet minimaal twee uur aan het net.‘Geen nood’, reageert Klaphake, ‘voor oplaadpunten zijn we in onderhandeling met een restaurant in Volendam.’

Ook Klaphake verwacht veel belangstelling voor de elektrische scooter. ‘Nu nog vooral van jonge vrouwen en oudere mensen. Geen jongens, omdat je niet lekker macho herrie kunt maken. Maar als er nieuwere generaties accu’s op de markt komen, steeds kleiner van formaat en steeds sneller op te laden, krijg je hetzelfde effect als met de mobiele telefoon. Het zal ontzettend stoer staan als je een piepklein accuutje van je scooter op de bar gooit met het verzoek die even op te laden.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden