'Ingrijpen nodig bij directie NS Hispeed'

Er moet ingegrepen worden bij de directie van NS Hispeed. Dat verklaren de belangenorganisaties Rover en de Maatschappij voor een Beter OV tegenover NU.nl. De NS stopt met de afname van nieuwe Fyra-treinen. Ook heeft het spoorbedrijf zaterdag laten weten dat het de fabrikant van de Fyra aansprakelijk gaat stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De hogesnelheidstrein gaat pas weer rijden als alle problemen met de trein zijn opgelost, meldt de NS.

Beeld ANP

Een woordvoerder van de NS kon niet aangeven hoe hoog zo'n schadeclaim kan worden. Het Belgische spoorbedrijf NMBS gaf eerder al aan voorlopig te stoppen met de afname van nieuwe Fyra-treinen.

'Enorme kostenpost'
Coalitiepartijen VVD en PvdA vinden het verstandig dat de NS gaat proberen om de schade die is veroorzaakt door de problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein Fyra, te verhalen op producent AnsaldoBreda. 'Want dit is een enorme kostenpost'', aldus Tweede Kamerlid Betty de Boer van de VVD zaterdag. 'Niet alleen verdient de NS niets als de treinen niet rijden, maar ook reizigers die al een kaartje hadden gekocht willen hun geld terug', stelt De Boer. Het besluit om voorlopig geen treinen meer af te nemen van AnsaldoBreda kan tevens op haar instemming rekenen. Ze is wel benieuwd of dit volgens de contracten mogelijk is.

De Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Vrijdag bereikten de problemen een hoogtepunt. De Belgen verboden het rijden met de trein op hun spoornet nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden. Dat was onder een trein uit gevallen na sneeuw en vorst.

20 miljoen euro per stuk
De NS heeft 16 Fyra's besteld, waarvan er 9 zijn geleverd. Ze kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk. 'Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken, tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken', aldus NS-topman Bert Meerstadt in een schriftelijke verklaring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden