Ingrijpen door A-team niet altijd gewenst

Op Valentijnsdag lag daar die roze kaart met de onduidelijke tekst: 'Liefde en Lippendienst. Wil je meer, bel gratis 06.0996601.'..

Op dat nummer hoorde je vervolgens een verleidelijke vrouwenstem, 'Wat heerlijk dat je me belt.' Waarna ze vertelde dat ze heel hartstochtelijk en spannend was en dat je haar kon leren kennen, binnenkort in het theater: 'Ik wil heel graag dat je komt.' Naar Liefde en Lippendienst dus, een toneelstuk van Marivaux, dat vanavond bij Theater van het Oosten in première gaat.

Kaart en 06-nummer maken deel uit van het 'communicatieplan' van het Project Proeftuinen, dat twee jaar geleden in het leven werd geroepen door de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen, de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties en het ministerie van OCW, om te onderzoeken hoe meer publiek naar het theater gelokt kon worden.

Dat de marketingplannen van Project Proeftuinen niet altijd stroken met de ideeën die bij een gezelschap leven, is inmiddels ook meer dan duidelijk. Zowel bij Fact als bij Theater Artemis kon het A-Team, het speciale rescue-team van Proeftuinen, onverrichter zake naar huis. Fact had geen zin in een 'vrij commerciële manier van promoten' en al helemaal niet in een 06-nummer. Ook Artemis kon zich niet in de toonzetting van de wervende teksten van Proeftuinen vinden.

Scherven bracht meer geluk: Hollandia is zeer te spreken over de bemoeienis van Proeftuinen met de muziektheaterproduktie Scherven in de hangar op vliegveld Ypenburg. 'Zij kwamen met het idee voor een speciale bus uit Den Haag en Amsterdam naar Ypenburg en dat is zo goed bevallen dat we bij onze volgende produktie ook een bus zullen laten rijden.' Ook de leen-mailing, dus het lichten van het adressenbestand van onder meer Gaudeamus, vond Hollandia een goede vorm van direct mailing. 'Dan merk je toch dat daar mensen zitten met jarenlange ervaring in de reclame.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden