Ingetogen bloempracht

Bezoekers van de tentoonstelling Flower Castle kunnen hun hart ophalen aan kasteel en kunst. Een perfect huwelijk.

Kunst in een mooie, luisterrijke omgeving - het blijft de vraag wat de meeste aandacht verdient: het werk of de ruimte waarin het staat? Feitelijk is het een luxeprobleem zoals in Kasteel Keukenhof duidelijk wordt. Daar opende gisteren de tentoonstelling Flower Castle.


Flower Castle is precies zo'n tentoonstelling zoals een tentoonstelling in de bollenstreek moet zijn, op steenworp afstand van de 'echte' Keukenhof, met zijn miljoenen bloemen en tienduizenden toeristen. Dan is er geen ontkomen aan, dat een expositie bloemen moet laten zien. Heel veel bloemen. In de vorm van moderne tulpenvazen, zoals van Makkink & Bey en Studio Job. De gefotografeerde 'bloemenmeisjes' van Pedrag Pajdic. De vilten boeketten van het kunstenaarsduo Wandschappen. De fleurige gewaden van Edwin Oudshoorn. Lelieschilderijen van Marc Mulders. En een stoffen kroonluchter met bloemmotieven van Niels Broszat.


Twee jaar geleden opende het kasteel zijn deuren voor de eerste expositie. De laatste bewoner, graaf Van Lynden was in 2003 gestorven. Kort daarna werd een stichting opgericht voor behoud van het landgoed en aandacht voor hedendaagse cultuur.


Bij de eerste proeve, in 2010, lieten twee Belgische privécollectioneurs delen van hun verzameling zien. Dat was een succes, met werk van bekende kunstenaars als Nan Goldin, Thomas Hirschhorn, John Coplans en Wim Delvoye. Hoewel toen bleek dat het gebouw duidelijk aan restauratie toe was, is die inmiddels achter de rug. En hoe.


Kasteel Keukenhof is in ere hersteld. Niet opzichtig, maar juist heel ingetogen. Oud behang, ook uit de jaren zestig, is (haast) onzichtbaar bijgewerkt. Interieurs, zoals badkamers, gerenoveerd. Deuren opnieuw gehout met geschilderde nepnerven. Maar het meest spectaculair is de bovenzaal geworden, met zijn 17de-eeuwse keramieken schouw en plafondschilderingen vol blote putti. Daar zijn ook alle zestig, 19de-eeuwse landschapschilderijtjes, die door de vroegere eigenaar waren verkocht, in reproductie weer terug. Het geeft de ruimte een überromantisch aanzicht, als een prentenboek vol ansichtkaarten van besneeuwde bergtoppen en rotswanden. Zet daar maar eens kunst tussen.


In die ruimte, waar nog regelmatig wordt getrouwd, heeft Edward Clydesdale Thomson het geprobeerd, met een ouderwetse pick-up en langspeelplaat waarop een verhaal over romantische landschapsbeleving wordt verteld. Het geeft wel aan hoe specifiek en onderscheidend de toevoeging van kunst in zo'n dwingende omgeving moet zijn. Sommige werken passen zich geheel aan. Lijken zelfs op te gaan in het behang van vroegere tijden; tussen de prenten van poserende paarden boven de trap. Anderen geven commentaar. Of een eigenzinnige draai aan de sfeer en inrichting, zoals het meubilair van Maarten Baas en de vertelling van Thomson.


Uiteindelijk maakt het niet uit: als bezoeker kom je voor het kasteel én de kunst. Wat van de twee de boventoon voert, is eerder een zaak van overgevoelige fijnslijpers.


Flower Castle. Kasteel Keukenhof, Lisse.


Tot en met 20 mei.


kasteelkeukenhof.nl


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden