Ingenieurs Fokker huiverig voor baan bij Boeing

Vliegtuigbouwer Boeing zit te springen om personeel. Tot eind dit jaar wil de in het Amerikaanse Seattle gevestigde onderneming meer dan dertienduizend werknemers aannemen, onder wie drieduizend ingenieurs....

ANP

ANP

AMSTERDAM

Opmerkelijk genoeg blijken de ingenieurs van het failliet verklaarde Fokker nauwelijks bereid het avontuur in Amerika aan te gaan. Randstad Polytechniek, onderdeel van uitzendorganisatie Randstad, heeft tot nu toe 34 mensen bij Boeing geplaatst.

Het is de bedoeling dat dit jaar uiteindelijk zestig oud Fokker-werknemers in Amerika emplooi vinden. Direct na het faillissement waren er circa 250 aanmeldingen van geïnteresseerde ingenieurs. Ten tijde van het faillissement werkten negenhonderd mensen bij de afdeling Engeneering van Fokker.

Volgens C. Goos van Randstad Polytechniek doen de voortdurende berichten over een mogelijke doorstart van Fokker de detachering geen goed. 'Iedere keer als er weer verhalen in de pers verschijnen over een overname van Fokker, haken geïnteresseerden af. Die denken dan dat ze weer bij Fokker aan de slag kunnen.'

Naarmate de tijd verstrijkt wordt de belangstelling geringer en neemt het aantal afvallers ook af. 'Toch haakten vorige week drie mensen af na het nieuws dat Samsung weer in de race is om Fokker over te nemen', aldus Goos.

De maatschappelijke omstandigheden van de groep Fokker-ingenieurs maakt de plaatsing nog moeilijker, erkent Goos. In veel gevallen gaat het om mensen van middelbare leeftijd, met vrouw, schoolgaande kinderen en een eigen huis. Ook bevinden zich tweeverdieners onder deze groep. Zij vinden het moeilijk hun bestaan op te geven.

De groep die wel naar Amerika durft, krijgt geen garantie om tot aan het pensioen bij Boeing te blijven werken. De Amerikanen bieden slechts voor de komende drie jaar werk. Daartegenover staat dat de voormalig Fokker-werknemers niet bij Boeing, maar bij Randstad Polytechniek in dienst treden. Mocht Boeing als opdrachtgever wegvallen, dan probeert deze Nederlandse werkgever de ingenieurs weer elders in de wereld te plaatsen.

Waar de hooggeschoolde specialisten over pakweg vijf jaar zitten, is nog de vraag. 'Dat kan in Singapore of in Peking zijn, maar ook in de Europese luchtvaartcentra in Hamburg of Toulouse. Als je in de vliegtuigbouw wilt werken is een nomadenbestaan onvermijdelijk', aldus Goos.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden