ING wil betalingsgedrag klanten commercieel gebruiken

ING wil bedrijven de mogelijkheid aanbieden om advertenties aan te bieden op basis van het betalingsgedrag van klanten van de bank. Dat zegt Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, in een interview met Het Financieele Dagblad.

Beeld anp

De bank heeft volgens hem een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. 'ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen', aldus Hagenaars. ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten.

'Stel dat iemand jaarlijks een paar honderd euro uitgeeft bij tuincentrum A, dan kan het voor tuincentrum B heel interessant zijn om diegene een scherp aanbod te doen, zodat diegene volgende aankoop bij tuincentrum B komt doen', geeft Hagenaars als voorbeeld bij BNR Nieuwsradio.

De plannen laten zich vergelijken met bijvoorbeeld het verdienmodel van Google, dat advertenties toont die gebaseerd zijn op e-mailconversaties van gmail-gebruikers. Dus de adverteerder bepaalt een doelgroep, maakt een advertentie en ING zorgt vervolgens dat de ads vertoond worden bij de juiste mensen.

Consumentenbond
De Consumentenbond maakt het plan van ING met de grond gelijk. 'Volgens zowel de privacywetgeving als de gedragscode banken is dit niet toegestaan', laat een woordvoerster van de consumentenorganisatie in een reactie weten.

Op het gebied van privacy van klanten benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van te voren toestemming aan de klanten gevraagd zal worden. Het is een zogenoemd opt-in programma, waarbij je alleen meedoet als je expliciet aangeeft dat je mee wil doen.

'Individueel herleidbare klantdata'
'ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan', meldt de bank op zijn website.

Een vergelijkbaar plan van betalingsverwerker Equens zorgde vorig jaar voor veel commotie onder consumenten. Het bedrijf besloot daarom om er van af te zien om de transactiegegevens van pinbetalingen te verkopen aan winkeliers. Equens hield wel vol dat het product 'bedrijven op een integere manier - met respect voor de privacy van pashouders - adviseert'.

'Een kans geven'
Het Financieele Dagblad schrijft in het hoofdredactioneel commentaar: 'Hoewel privacy bij banken zeker hoog in het vaandel moet staan, is het goed om de plannen van ING een kans te geven. (...). Maar het commerciële gebruik van betaalgegevens moet onderhevig zijn aan strenge voorwaarden. Zo is het cruciaal dat klanten zelf moeten aangeven of zij hiervan gebruik willen maken of niet. Daarnaast is het zaak dat ING transparant is over de opzet van de geplande proef met de betaalgegevens.'

PvdA, CDA en D66 in de Tweede Kamer gaven maandag op Twitter aan dat zij willen dat minister Jeroen Dijsselbloem opheldering geeft over het plan van ING om gegevens van klanten door te verkopen.

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: 'De PvdA is tegen de plannen van ING. De privacy van klanten moet voorop staan. De gegevens zijn immers van de klant en niet van de bank. Als grootste bank van Nederland beschikt ING over een grote hoeveelheid gegevens. De bank weet waar, wanneer, aan wie en hoeveel u betaald heeft voor diensten of producten. De bank beschikt over deze gegevens omdat zij een nutsfunctie heeft: het betaalverkeer veilig en goed laten verlopen. De gegevens moeten niet worden ingezet voor commerciële doeleinden, laat staan verpatst aan bedrijven.'

Er verschijnen verschillende berichten van ING-klanten die verontrust zijn. De proef gaat mogelijk in het laatste kwartaal van dit jaar van start.

 
ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen
Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING
 
Volgens zowel de privacywetgeving als de gedragscode banken is dit niet toegestaan
Consumentenbond
 
De bank weet waar, wanneer, aan wie en hoeveel u betaald heeft voor diensten of producten. De gegevens moeten niet worden ingezet voor commerciële doeleinden, laat staan verpatst aan bedrijven
PvdA-Kamerlid Henk Nijboer
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden