ING wil betaalgegevens klant koppelen aan adverteerders

ING wil de betaalgegevens van zijn klanten commercieel uitbuiten door ze te koppelen aan adverteerders. De bank gaat de mogelijkheden dit najaar uitproberen. ING-klanten moeten expliciet toestemming geven voor het commerciële gebruik van hun gegevens.

AMSTERDAM - ING heeft dit maandag bekendgemaakt. De bank beheert 8,2 miljoen Nederlandse betaalrekeningen en zit daarmee op een potentiële goudmijn. Adverteerders hebben veel geld over voor betaalgegevens.


Energieleveranciers willen bijvoorbeeld graag weten wie de klanten van de concurrent zijn, zodat ze deze gericht kunnen bestoken met overstapaanbiedingen. Een vrouw die ineens veel bij babywinkels shopt, is waarschijnlijk zwanger en een potentieel reclamedoelwit voor een kinderwagenfabrikant of verkoper van positiekleding. Iemand die al drie keer een reis naar Turkije heeft geboekt, is blijkbaar vatbaar voor reisaanbiedingen naar Turkije, enzovoort.


ING wil deze gegevens nu als eerste Nederlandse bank gaan vermarkten, mits de klant daar expliciet mee instemt. 'Wij doen dit in de eerste plaats voor onze klanten', zegt ING-woordvoerster Karin van der Pol, 'niet om er zelf geld aan te verdienen. Wij zien dit als een stukje serviceverlening. Klanten die daarop prijs stellen kunnen wij op deze manier mooie aanbiedingen bezorgen.'


Een ander motief dat de bank noemt, is bescherming van het eigen marktaandeel. Als consumenten via ING speciale aanbiedingen kunnen krijgen, zouden ze eerder kiezen voor ING dan voor een andere bank.


Omdat de externe marketing alleen wordt losgelaten op klanten die daar vrijwillig voor kiezen, verwacht ING geen problemen met de privacywetgeving. 'Onze juristen hebben daar goed naar gekeken', meldt de zegsvrouw.


Van het doorverkopen van persoonsgegevens is dan ook geen sprake, benadrukt zij. Adverteerders die ING-klanten willen benaderen, krijgen niet zelf de beschikking over de individuele klantgegevens. Een bedrijf kan ING bijvoorbeeld vragen vrouwen van in de dertig die vaak naar de sportschool gaan een reclamemail te sturen. De bank stuurt die e-mail dan zelf door naar rekeninghouders die aan dat profiel voldoen en die bovendien hebben gezegd dit soort aanbiedingen te willen ontvangen.


Bedrijven staan in de rij

De bank heeft een team data-analisten gevormd om het betalingsgedrag van klanten in kaart te brengen. Voor de proef, die volgens Van der Pol 'op zijn vroegst' eind dit jaar zal plaatsvinden, wordt een beperkt aantal klanten benaderd. Om het experiment te laten slagen, moeten een paar duizend klanten meedoen. Directeur Particulieren Hans Hagenaars zei gisteren dat adverteerders nu al in de rij staan om mee te doen aan de proef.


Hoewel ING meent de wet aan zijn kant te hebben, reageerden consumentenorganisaties en Tweede Kamerleden maandag zeer afkeurend. De Consumentenbond stelde dat de grootste Nederlandse bank met dit plan wel degelijk zowel de Wet bescherming persoonsgegevens als de Gedragscode Banken overtreedt. Tweede Kamerleden van PvdA, D66 en CDA lieten via Twitter weten dat ze minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem hierop zullen aanspreken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.