ING stuurt klant 100 kilometer ver weg...

Dat de Postbank nostalgische herinneringen oproept bij de lezers is de redactie van Op=op bekend. 'Giroblauw', Zilvervlootsparen, girobetaalkaarten of John Cleese; telkens wanneer de dienstverlening bij ING hapert memoreren onze lezers aan betere tijden toen 'hun' bank nog gewoon blauw was en Postbank heette. Zo ook Ronald Boerkoel uit Renesse. 'Om mijn 18de kreeg ik van mijn vader een bankrekening. Ik was er hartstikke trots op, mijn 'eigen geld' zelf beheren. Die bank was toen de Postbank, mijn vader werkte ook bij de post, een bedrijf waar je toen nog trots op kon zijn.'


Nu 45 jaar later, schrijft Boerkoel, bestaat de Postbank niet meer en is de maatschappij vergeven van computers. 'Toegegeven als het werkt... best handig. Maar blijkbaar is bij de computers van ING ook de crisis toegeslagen.' Wat wil het geval. Meneer Boerkoel was zijn wachtwoord vergeten. 'Kan gebeuren. Vroeger vroeg je een nieuw wachtwoord aan en dat kon je op het agentschap 6 kilometer verderop afhalen na vertoon van je legitimatie.' Dit keer, echter, kwam een brief met de mededeling dat het wachtwoord op het kantoor in Gorkum kon worden opgehaald, 100 kilometer verderop.


'Dat was eerst hartelijk lachen. Vergissingen kunnen tenslotte ook in de computerwereld worden gemaakt. Dus goedgemutst de klantenservice gebeld voor opheldering', vervolgt Boerkoel. De fout zou worden hersteld.


...en dat bleek geen computerfoutje...


Een nieuwe brief kwam. Het wachtwoord kon worden opgehaald in ...Gorkum. Opnieuw! De procedure herhaalt zich, en nog een derde keer, om weer te eindigen bij de klantenservice. 'Ik heb niet gevloekt of gestampvoet, maar kalm geantwoord dat ik er waarschijnlijk beter aan deed van bank te wisselen. Het antwoord luidde: 'Oh, dan hoef ik dus niets meer te doen?'' Toen knapte er iets, schrijft Boerkoel naar Op=op. 'Het interesseert niemand een zier wat je doet. Val ons vooral niet lastig als de managers maar een flinke bonus kunnen opstrijken.'


ING geeft direct toe dat 'dit niet de schoonheidsprijs verdient' en heeft het uitgezocht. De klant had de codes gewoon kunnen ophalen bij het kantoor in Zierikzee of Burgh Haamstede. Foutje in de automatisering, maar hij krijgt de codes alsnog nagestuurd. 'Onze welgemeende excuses.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.