ING's anti-familiebeleid

De strijd tussen de familie Ritman en hun vroegere trots De Ster duurt onverminderd voort. Ruim twee jaar geleden maakte ING Bank een einde aan de heerschappij van Joost Ritman bij het Amsterdamse De Ster, het bedrijf dat een van de grootste producenten van wegwerpservies ter wereld is....

Van onze verslaggever

Fokke Obbema

AMSTERDAM

Oprichter Ritman had zich overgegeven aan grootschalige kunstaankopen en in totaal liefst 400 miljoen gulden aan kredieten bij ING weten los te peuteren. Toen de crisis in de luchtvaart uitbrak en luchtvaartmaatschappijen op de kosten gingen letten, raakte De Ster in de problemen en bleken de ING-leningen maar zeer ten dele door onderpand te zijn gedekt.

De bank zag zich gedwongen Ritman aan de kant te schuiven en interim-managers in zijn plaats te benoemen. Sindsdien regent het juridische procedures tussen de nieuwe machthebbers bij De Ster en de familie Ritman plus aanhang. Binnenkort vinden weer twee kort gedingen plaats tussen De Ster en leden van de Ritman-clan.

De verbetenheid waarmee het gevecht gevoerd wordt, heeft alles te maken met de concurrentie die de Ritmannen het ooit zo gekoesterde De Ster aandoen. Twee bedrijven zijn inmiddels door oud-De Ster-mensen opgericht: de firma Disk & Partners in Alkmaar en Basic Market Development in Amsterdam. Beiden azen zij op dezelfde gespecialiseerde niche waarin De Ster een royaal marktaandeel heeft weten op te bouwen, de wereldmarkt voor luchtvaartservies.

Vooral Basic doet er alles aan om De Ster naar het leven te staan. Het bedrijf is een initiatief van Jons Hensel, een volle neef van Ritman. Die is zelf officieel niet bij Basic betrokken, maar ingewijden houden het erop dat dat wel degelijk het geval is.

De naam Basic is een verwijzing naar de kreet van de interim-managers van ING dat De Ster terug moest naar de basis. 'Dat doe ik dan maar en daarom heet het nieuwe bedrijf Basic', verklaarde Hensel eerder. Ook het gekozen logo is een pesterijtje: een zon. 'Waar de zon verschijnt, verbleken de sterren', pest Hensel.

Maar het oorlogje tussen beide ondernemingen gaat verder. Bij zijn personeelsbeleid legt Hensel een grote voorkeur aan de dag voor werknemers van De Ster die tot het kamp-Ritman behoren. Niet zelden gaat het om kinderen, neven of nichten van godfather Joost.

Basic belooft weer een even gezellig familiebedrijf te worden als De Ster ooit was.

Het jongste conflict draait om twee jeugdige ex-medewerkers van De Ster, David Bots en Rumon Bruins, die bij Basic in dienst willen treden. De eerste is een volle neef van Ritman, Bruins is de zoon van de vroegere commercieel directeur, die meer dan veertig jaar met Ritman heeft samengewerkt. De Ster verhindert hun overstap naar Basic onder verwijzing naar hun concurrentie-beding. Via de rechter probeert het tweetal nu toch hun transfer af te dwingen. Als argument wordt aangevoerd dat zij het slachtoffer zijn van het 'anti-familie-beleid' bij De Ster.

Wat houdt dat precies in? De advocaten van Bots en Bruins gaan er in hun dagvaardingen uitvoerig op in. Neefje Bots kwam als negentienjarige bij zijn oom in de zaak om onder meer de vuilnis buiten te zetten en koffie rond te brengen. In de afgelopen jaren wist hij zich op te werken tot junior sales manager op de afdeling verkoop met als speciale taak Centraal Europa. Met de val van zijn oom en de komst van de ING-managers werd hem het leven zuur gemaakt.

Bots verhaalt onder meer van zijn in het water gevallen huwelijksreceptie. Medewerkers van De Ster was door de nieuwe directie te verstaan gegeven 'dat het bezoeken van deze receptie niet gewaardeerd zou worden en beschouwd zou worden als een adhesiebetuiging aan het oude management.' Daardoor ontbrak een aantal Ster-medewerkers. Sommigen kwamen toch. Maar: 'Van mensen die de receptie wel bezocht hebben, is naar verluidt door de nieuwe directie een lijst gemaakt.'

Een ander onderdeel van het anti-familie-beleid vormde het telefoonverkeer. 'Uitdraaien van telefoonrekeningen van werknemers, zowel privé als zakelijk, werden gecheckt om te kijken of er medewerkers contact hadden met de familie Ritman', meldt de dagvaarding. Hoe de directie aan de privé-uitdraaien van de eigen werknemers kwam, vermeldt het verhaal van Bots niet. Nadat hij was vertrokken, werd hij door een directie-lid als 'verrader' afgeschilderd.

Ook Bruins ziet zijn vertrek als afgedwongen door De Ster. Door de nauwe banden tussen Ritman en zijn vader werd hij ingedeeld bij de oude clan. En dat terwijl zijn directe baas zeer tevreden was over zijn functioneren. 'Heb ik misschien de verkeerde vrienden en de verkeerde achternaam?', vroeg hij zich in februari in een memo vertwijfeld af.

De advocaat van De Ster was maandag nog niet in staat op de jongste verwikkelingen te reageren. 'De dagvaarding heeft ons nog niet bereikt.' Wordt vervolgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden