ING naar rechter om budgethulp

Wie het onlinehuishoudboekje van AFAS gebruikt, kan op die website inloggen en zijn bankgegevens binnenhalen. Onveilig, vindt ING.

AMSTERDAM - Het is een achterhoedegevecht van de grote banken die alleen maar winst willen maken, zegt directeur Bas van der Veldt van softwarebedrijf AFAS. 'ING Bank heeft het ons zelf verteld: we doen alleen maar dingen waar we commercieel belang bij hebben. En aan deze service verdienen ze niets.'

Tegenover die banken staat dus AFAS, dat vooral bekendstaat als verwerker van salarisstrookjes, maar ook software levert aan grote en kleine bedrijven. Als filantropische nevenactiviteit levert AFAS ook een dienst aan particulieren, om gratis een online huishoudboekje te kunnen bijhouden. Bijna een half miljoen mensen heeft daarvoor een account aangemaakt.

Woensdag staan het softwarebedrijf en ING voor de rechter, in een kort geding waarin de bank eist dat AFAS een deel van die service stopzet. Op de website van het bedrijf kunnen klanten inloggen met hun bankcodes, waarna ze via AFAS hun financiële gegevens binnenhalen. Dat is onveilig, stelt ING.

'Jarenlang hebben we klanten gewaarschuwd tegen nepwebsites waarop mensen hun codes voor internetbankieren worden ontfutseld', zegt de woordvoerder van de bank. 'Criminelen proberen op steeds nieuwe manieren de inloggegevens van argeloze consumenten te achterhalen. Het moet duidelijk blijven dat er maar één plek is waar je die gegevens achterlaat en dat is op onze eigen website ing.nl.'

Maar het is handig en bovendien willen de gebruikers het zelf, antwoordt de AFAS-directeur. Veel burgers hebben tegenwoordig twee of meer bankrekeningen. 'Vooral ook vanwege de financiële crisis.' Al die gegevens kunnen via de website worden gedownload naar het huishoudboekje, waar ze handig worden gerubriceerd waardoor mensen beter kunnen budgetteren.

De dienstverlening leverde complimenten op van de Consumentenbond en in de service zelf wordt samengewerkt met budgetteringsbureau Nibud. 'Om mensen nog beter te helpen met het krijgen van grip op hun geld, waardoor financiële problemen worden voorkomen', laat directeur Gerjoke Wilmink van het Nibud weten.

Het Nibud steunt AFAS omdat mensen 'eigenaar zijn van hun eigen bankgegevens', zegt de organisatie. Wie bewust besluit die gegevens via een andere website binnen te halen, moet dat dus kunnen doen. 'Natuurlijk moet je voorzichtig zijn waar je inlogcodes achterlaat, maar in dit geval hebben we geconstateerd dat het veilig is.'

ING gaat het niet alleen om dit geval. Het gaat om het principe dat er maar één portaal is waar mensen hun inlogcode achterlaten. 'We hebben niets tegen AFAS of tegen een huishoudboekje, alleen tegen dit deel van hun service.'

En is het voor AFAS echt alleen maar liefdadigheid? Softwarebedrijven die kunnen meekijken naar de financiële gegevens van een half miljoen mensen, kunnen daar toch veel geld mee verdienen? Dat klopt, erkent Van der Veldt. 'Maar we doen het niet. Niet nu en ook niet in de toekomst.'

Het bedrijf kijkt niet mee, slaat geen inlogcodes op en gebruikt de data op geen enkele manier, zelfs niet geanonimiseerd. Dat dit zo zal blijven, moeten we simpelweg geloven. 'We zouden ieders vertrouwen verliezen als we ons niet aan ons woord houden.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden