ING: inloggen alleen bij ons

Software- en salarisstrookjesbedrijf AFAS moet stoppen om klanten zich met inloggegevens van ING Bank te laten aanmelden op zijn website. Dat eist ING in een kort geding tegen AFAS.

AMSTERDAM - Het kort geding is het slotstuk van langlopend meningsverschil tussen de vier grote banken en AFAS, dat een onlinehuishoudboekje aanbiedt. Door hun bankrekeningen daaraan te koppelen, kunnen klanten volgens AFAS beter budgetteren.

ING wil om veiligheidsredenen echter niet dat klanten hun inloggegevens afstaan aan derden. Ook ABN Amro, Rabo en SNS hebben daar bezwaar tegen, maar hebben nog geen juridische stappen gezet.

Volgens AFAS, vooral bekend als verwerker van loonstrookjes, zijn de veiligheid en de privacy van klanten gegarandeerd. Consumenten kiezen zelf voor de simpele methode om hun financiële gegevens te importeren in een digitaal huishoudboekje, zegt marketingmanager Rik ten Wolde. De service heeft volgens hem een half miljoen klanten.

Het bedrijf zegt niets te verdienen aan de dienst. 'Die kost ons een miljoen per jaar, hoewel er natuurlijk naamsbekendheid tegenover staat.' Het zijn juist de banken die volgens Ten Wolde niet willen meewerken, 'omdat er niets aan te verdienen valt'.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden