ING doet klanten aanbod op basis van betaalhistorie

ING blijft inzetten op data-analyse als commercieel instrument. De bank gaat betaalgegevens analyseren om prijsdifferentiatie toe te passen. ING biedt klanten met een gezonde betalingsgeschiedenis, een hoog inkomen en flinke kasreserves dan een goedkopere hypotheek of bedrijfskrediet aan dan klanten met een minder positieve staat van dienst.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit de toelichting die bestuursvoorzitter Ralph Hamers maandag gaf bij de presentatie van de nieuwe strategie van de bank. 'Eigenlijk is dit niets nieuws. Vroeger maakte een klantmanager achter een bureau dit soort analyses om de kredietwaardigheid te bepalen van een mkb-bedrijf dat om een lening vroeg. Die gegevens hebben we tegenwoordig allemaal digitaal in ons systeem. Van die digitalisering willen we optimaal gebruik maken.' Door middel van digitale analyse van betaalgegevens kan ING sneller en nauwkeuriger een risicoprofiel van al zijn klanten opstellen dan een klantmanager dat kan. Die nauwkeurigheid en compleetheid maken het ook mogelijk het productaanbod te individualiseren, opdat de bank een klant met een laag risicoprofiel een scherpere rente kan bieden dan een klant met een hoog risicoprofiel.


Hamers toonde zich enigszins verbaasd dat het analyseren van betaalgegevens door ING recentelijk tot zoveel ophef leidde. 'ING doet dat al twintig jaar', zei hij gisteren. 'Als je de klant goed wilt bedienen, moet je wel aan data-analyse doen. We analyseren bijvoorbeeld van elke klant diens bezoeken aan onze website. De volgende keer dat die klant de website bezoekt, is de schermindeling automatisch aangepast aan zijn voorkeuren.'


Ook in het kader van de fraudebestrijding is de analyse van transactiegegevens al langer staande praktijk. Als ING uit transactiegegevens opmaakt dat in een ver land geld is opgenomen met een betaalpas die dezelfde dag ook in Nederland is gebruikt, is dat een signaal dat de pas geskimd (door criminelen gekopieerd) is. ING blokkeert de betaalpas dan vaak al voordat de pashouder doorheeft dat er geld van zijn rekening is verdwenen.


ING wil in de toekomst data-analyse ook inzetten om mogelijke betalingsproblemen vroegtijdig op te sporen, legde Hamers gisteren uit. 'Als we op basis van de rekeninggegevens zien dat een klant in de problemen dreigt te komen met zijn hypotheek, zullen we alvast contact opnemen om de situatie te bespreken.' Hamers wilde niet zeggen hoe ING de mogelijke problemen dan ziet aankomen, dus op welke alarmsignalen in de transactiegegevens de bank gaat letten. Dat zouden bijvoorbeeld kunnen zijn: meer en vaker rood staan, interen op het spaargeld of een plotselinge daling van het inkomen (op de betaalrekening komt ineens een WW-uitkering binnen in plaats van salaris). Ook op dit vlak is eerder sprake van het uitbouwen van de staande praktijk dan van iets compleet nieuws. Alle banken, niet alleen ING, hebben het afgelopen jaar bij wijze van preventie hun hypotheekklanten met een potentiële restschuld aangeschreven. Hoe weten de banken welke klanten een hogere hypotheek hebben dan de waarde van hun huis? Juist: door middel van digitale data-analyse.


De commotie van een paar weken geleden draaide om een specifiek onderdeel van ING's 'Big data'-plan, namelijk het voornemen om adverteerders tegen betaling toegang te geven tot het klantenbestand van ING. ING wil advertenties van andere bedrijven doorsturen aan klanten die daar prijs op stellen. De bank wilde in het najaar met een proef beginnen. Vanwege de ophef is die proef in de ijskast gezet. ING gaat eerst overleggen met toezichthouders Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank en de Consumentenbond. Die reageerden zeer terughoudend op dit advertentieplan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden