Nieuws

ING: begin 2022 meer webwinkels dan fysieke non-food winkels

De coronacrisis heeft de leegloop op de winkelstraten zodanig versneld dat er begin volgend jaar meer digitale dan fysieke non-food winkels in Nederland zijn. Dat schrijft ING in zijn dinsdag verschenen vooruitzicht voor de retail.

Een pakketjesmachine in het magazijn van Coolblue. Beeld Hollandse Hoogte / ANP
Een pakketjesmachine in het magazijn van Coolblue.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Mede door de opmars van e-commerce is in de periode van 2010 tot en met 2020 een op de zes fysieke winkels verdwenen. Naast veel modewinkels (-23 procent) en schoenenwinkels (-40 procent) verdween ook de helft van de speelgoedwinkels en een kwart van de elektronicazaken. In totaal verdwenen 14 duizend fysieke winkels. In dezelfde periode groeide het aantal webwinkels van 12.500 naar 63.000.

De coronacrisis heeft die ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Vóór de pandemie was het vooral aangenaam om thuis op de iPad schoenen te bestellen. Na de winkelsluitingen werd het webwinkelen een noodzaak. Ook voor de dagelijkse boodschappen wendden consumenten zich in groten getale tot de bezorgdiensten van supermarkten, uit angst voor besmetting op de winkelvloer.

De grote winnaars

Supermarkten en voedselspeciaalzaken zijn de grote winnaars van de coronacrisis. In 2020 kwam bij hen 3 miljard euro extra binnen, mede door de sluiting van cafés en restaurants.

Voor 2021 verwacht ING een retailgroei van 1,5 procent. Die groei is geheel te danken aan ‘online’ (+25 procent in 2021); voor fysieke winkels stagneert de omzet. De online groei gaat zowel naar ‘pure’ webwinkels, als naar digitale platformen van fysieke winkels. De coronacrisis heeft veel bestaande winkelbedrijven ertoe aangezet digitale verkoopkanalen uit te breiden of op te zetten.

‘Een nog groter deel van de consumenten heeft tijdens de coronacrisis een voorkeur ontwikkeld voor de snelheid en het gemak van het online kanaal’, aldus ING. ‘Ten gevolge hiervan zal het winkellandschap blijvend veranderen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden