INFRASTRUCTUUR prof. dr. P. Rietveld hoogleraar vervoerseconomie Vrije Universiteit Amsterdam

'Wat zijn de criteria voor een geslaagd beleid? Bij infrastructuur wordt al gauw gekeken naar wat lekker zichtbaar is. Politici hebben de neiging iets na te willen laten voor een toekomstige generatie....

Je moet ook afwegen of de infrastructuur economisch zinvol is, veilig en duurzaam is. Het succes van het kabinet hangt wat mij betreft niet af van het bouwen, maar van het beter benutten van de bestaande infrastructuur.

In dat opzicht vind ik het rekeningrijden een goed voornemen. Dat is een forse breuk met het beleid tot nu toe. Als het rekeningrijden wordt ingevoerd, is het kabinetsbeleid al voor een belangrijk deel geslaagd.

Veel van de kabinetsplannen zijn een uitvloeisel van eerdere besluiten. Denk maar aan de Betuwelijn, de HSL, Light Rail. Het is achteraf praten, dat weet ik ook wel. Maar het zou van enorme moed getuigen als de Betuwelijn niet zou worden aangelegd. Ik heb forse twijfels over de haalbaarheid.

In het verleden nam men aan dat de Betuwelijn interessant

zou worden als het vervoer op de weg extra zwaar zou worden belast. Dat betekent dat de diesel voor vrachtwagens dubbel zo duur zou moeten worden. Het is de vraag of de politiek dat durft te beslissen.

Een luchthaven in zee lijkt me geen goed idee. Veel te kostbaar. Ik denk dat we de komende 20 à 25 jaar nog verder kunnen als we het huidige Schiphol anders gaan inrichten. De banen liggen nu wel erg ongunstig voor het milieu.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden