Informatiecampagne Europese verkiezingen van start

In het Europees Parlement (EP) in Straatsburg is dinsdag het startschot gelost voor de informatiecampagne voor de Europese verkiezingen 2014. In totaal is 16 miljoen euro uitgetrokken om de Europese burgers in 24 talen op de hoogte te brengen van de stembusgang, die van 22 tot 25 mei plaatsvindt. Dat is iets meer dan 3 cent per burger.

Volgens het EP gaat het om de belangrijkste verkiezingen tot nu toe. De EU-burgers kunnen niet alleen de politieke verhoudingen voor de komende 5 jaar bepalen. Zij kunnen ook voor het eerst rechtstreeks invloed uitoefenen op wie de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie wordt. 'Dus wie de Europese regering gaat leiden', licht een woordvoerster toe.

Het EP erkent dat de verkiezingen plaatsvinden op een moment dat de unie nog steeds gebukt gaat onder een zware economische crisis. Opiniepeilingen voorspellen een opkomst van anti-Europese en euroskeptische partijen.

Het EP bezweert de verkiezingscampagne 'neutraal' te zullen voeren. Als motto is gekozen voor Actie, Reactie, Impact.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden