Nieuws

Inflatie leidt tot lege schappen nu Albert Heijn en Nestlé ruziën over prijzen

Klanten van Albert Heijn vinden de komende tijd geen producten van de merken Maggi, Nescafé, KitKat en Garden Gourmet in de schappen. Volgens de supermarktketen wil het moederbedrijf Nestlé deze producten vanwege een conflict over prijsverhogingen voorlopig niet leveren.

Pepijn de Lange
null Beeld Reuters
Beeld Reuters

Het conflict tussen Albert Heijn en de leveranciers wortelt in de snel gestegen inflatie. Supermarkten verdenken leveranciers ervan die als excuus te gebruiken om hun prijzen onnodig ver op te voeren. Als gevolg van het snelle economische herstel na de coronacrisis en knelpunten in de mondiale logistieke keten, stijgen wereldwijd de prijzen voor grondstoffen. Maar de prijsverhogingen van Nestlé vindt Albert Heijn ‘onvoldoende verklaarbaar’.

Albert Heijn, dat als grootste supermarkt van Nederland zijn marktaandeel vorig jaar zag groeien, onderhandelt ieder jaar met zijn leveranciers over de prijzen. ‘Helaas is het gesprek met Nestlé momenteel vastgelopen’, laat Albert Heijn weten. Nestlé zou prijsverhogingen van meer dan 20 procent willen doorvoeren. ‘Dit vinden wij onacceptabel voor onze klanten.’

Eerder verweet ook financieel topman Ton van Veen van supermarktketen Jumbo leveranciers dat zij de inflatie aanwenden om hun eigen winstmarges op te hogen. ‘Ik weet zeker dat ze extra marge proberen te vangen’, zei hij vorige week tegen het AD. ‘Sommige prijzen liggen beduidend hoger dan wat de markt en het inflatieniveau aangeven.’

Unilever

Leveranciers zijn al langer bezig hun prijzen te verhogen. Producten van Unilever, dat merken als Dove, Knorr, Magnum en Conimex onder zijn hoede heeft, werden in het derde kwartaal van vorig jaar bijvoorbeeld 4,1 procent duurder. Volgens topman Alan Jope is aan allerlei grondstoffen en diensten momenteel gebrek: plastic, papier, transport, logistiek, energie en arbeid.

Vakmedium Distrifood schreef eerder over het conflict tussen Albert Heijn en het van oorsprong Zwitserse Nestlé. De supermarktketen zou ook in de clinch liggen met leverancier Van Geloven, bekend van allerhande (vegetarische) diepvriessnacks, zoals die van Mora en Van Dobben. Volgens Albert Heijn zijn de onderhandelingen met deze Brabantse leverancier inmiddels in de ‘afrondende fase’. De leveringen zouden op korte termijn worden hervat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden