Industrie voorzichtig met introductie nieuwe toppers

Niet alleen BusinessWeek stelt ranglijsten op, ook Foodpress doet dat aan het einde van het jaar. Niet van topmanagevers, maar van nieuwe topprodukten....

'De industrie heeft de lat duidelijk hoger gelegd', concludeert Foodpress, want terwijl er duidelijk minder nieuwe produkten werden gelanceerd, werden er meer door de supermarkten in het assortiment opgenomen. Afgeschoten werden onder meer Kiplekker Smeersaus (Brinkers), Salsa Statubes (Calvé), Schizan (Schweppes) en Mix in Blik (Bols).

De grootste bestseller van 1995 was volgens het winkelierspanel van Foodpress Mona Vifit, een zuivelprodukt van Campina Melkunie. Het produkt is in 97 procent van alle winkels te vinden en volgens 70 procent van de ondernemers loopt het uitstekend. Het Japanse gezondheidsdrankje Yakult, dat in 80 procent van de winkels ligt, wordt door 64 procent als 'goed lopend' beoordeeld.

Goed wordt ook Ariel Futur genoemd. Het wasmiddel van Procter & Gamble, dat direct na het Omo Power-debâcle van concurrent Unilever werd geïntroduceerd, is vrijwel in elke winkel verkrijgbaar. Van de ondernemers noemt 59 procent de 'doorstroming' in de winkel goed en 35 procent redelijk. Ook met Alldays Inlegkruisjes ('met variabele kruisbreedte') scoort P & G goed.

Gevaar lopen produkten die door minder dan de helft van de ondernemers in het assortiment zijn opgenomen. Daartoe behoren Ultra Dunne Huggies (Kimberly-Clark), Hipp Bebirix (Nutricia), Clearasil (P & G) en Actimel (Danone). Reddeloos verloren zijn volgens Foodpress Chiquita Sappen, Biomelkdrank (Coberco), Lingens Blond (Heineken). De roerbaksauzen van Delmonte en Chinese Kipschnitsels van Plusfood zijn inmiddels al gesaneerd.

De handel verwacht een hoop van nieuwkomers als mini-Marsjes en -Bounties, Organics-shampoo (Andrélon), Spetter, Klieder en Flodder Vla (Frico) en Muscle Gootsteenontstopper (SG Johnson). Die nieuwe produkten werden door vrijwel alle winkeliers ingeslagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden