Indiërs drinken zelf straks ook duurzame thee

Wat? Keurmerk duurzame thee


Waar naartoe? India


De helft van de Indiase thee is straks duurzaam geproduceerd. Die ambitie is toch niet nieuw? Klopt. Multinationals als Unilever en Sara Lee beloven hun klanten al langer in de toekomst alleen nog duurzame thee te gebruiken voor hun bekende theemerken Lipton en Pickwick. Wat Unilever betreft, is in 2020 alle thee duurzaam geproduceerd. Een nobel streven, maar deze omzet in het Westen betreft maar 30 procent van de totale theeproductie. 70 procent van de thee wordt lokaal geconsumeerd dus moet daar ook de cultuuromslag worden gemaakt. Dat is anders dan bij bijvoorbeeld koffie- of cacaoproductie. Daarvan gaat het leeuwendeel naar de westerse markten.

En is die doorbaak er nu?

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad zegt van wel bij monde van directeur Nico Roozen, die dertig jaar geleden het Max Havelaar-keurmerk bedacht en dus uit ruime ervaring spreekt. 'Keurmerken werden door boeren in ontwikkelingslanden lang gezien als eisenpakketjes van de westerse consument. Zelf hadden ze er niet zoveel mee. Nu hebben we een standaard ontwikkeld waarbij we inzetten op de voordelen van de boeren; zaken als verbetering van de bodemvruchtbaarheid, efficiënter watermanagement en kennis van gebruik van pesticiden. Dat is een hele andere aanpak, waarbij de boer mede-eigenaar wordt van de ambitie in plaats van dit hem van boven wordt opgelegd. Zo heb je ook veel minder kostbare controlemechanismen nodig.'


Wat houdt die standaard in?

Het gaat om een code voor sociaal, economisch en ecologisch verantwoorde productie, waaraan de hele Indiase theesector zich heeft gecommitteerd. De code is ontwikkeld door de ngo's Solidaridad en IDH en al eerder uitgetest in Indonesië. Doel is om over vijf jaar 500 miljoen kilo duurzame thee in India te produceren - de helft van de totale productie van 's werelds grootste theeleverancier. Aan het programma werken 600 fabrieken mee, waarbij 500 duizend theearbeiders en 40 duizend kleinschalige theeboeren zijn betrokken. Ook de twee grote internationale theebedrijven in India werken mee, Hindustan Unilever en Tata Global Beverages.


Dat klinkt veelbelovend? En dat is het ook. De code die vergelijkbaar is met de internationale standaarden van keurmerken als Rainforest Alliance of Utz Certified, wordt nu door de hele Indiase theesector gedragen. Ook de Indiase overheid heeft zich eraan gecommitteerd hetgeen betekent dat zij beter gaat toezien op arbeidsomstandigheden of bijvoorbeeld naleving van het wettelijk minimum- loon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden