India jachtgebied automakers

De samenwerking tussen Chinezen, Amerikanen en Indiërs is een voorbeeld van de steeds ingewikkelder wordende globalisering van de auto-industrie. De Chevrolet Enjoy moet de Indiase markt veroveren.

Aan het einde van een hobbelige weg door de groene heuvels ten westen van Pune duikt hij op: General Motors Talegaon. Een echte Amerikaanse autofabriek, met Indiase werknemers en - ongebruikelijk in India - een vernieuwende Chinese inbreng.

De fabriek, in 2008 geopend, biedt een kleine tweeduizend man werk en maakt kleine middenklassers als de Chevrolet Sail - in Europa beter bekend als de Opel Corsa. Met dergelijke wagens wil GM de ontluikende Indiase automarkt op. De Amerikanen hebben nu nog een bescheiden marktaandeel van 4 procent: ze moeten opboksen tegen gevestigde machten als Tata, Maruti, het Japanse Suzuki en het opkomende Koreaanse Hyundai.

Omdat Amerikanen van oudsher niet uitblinken in kleine auto's, hebben ze de hulp ingeroepen van de Chinezen. GM is al jaren actief in China, waar het samen met Volkswagen het best verkopende merk is, in samenwerking met Chinese staatsfabrieken. Met een van die fabrieken, Wuling, gaan de Amerikanen een nieuwe minivan in India bouwen, die als Chevrolet Enjoy op de markt wordt gebracht.

De ontwikkeling is een signaal van de almaar complexere mondialisering in de auto-industrie. 'Ontwikkeld in China, door Chinese ontwerpers, verrijkt met technologie van GM Azië, is de Enjoy eind dit jaar klaar om de Indiase markt te veroveren. Gemaakt door Indiërs', zo vat Lowell Paddock, de nieuwe president van GM India de puzzel samen.

Acht personen

De Enjoy is al twee jaar een verkoopsucces in China. Het modern ogende busje is zowel goedkoop als ruim: er kunnen zonder al te veel gedrang acht personen in. De wagen is ontworpen door Wuling, dat een groepje Chinese ingenieurs naar India heeft gestuurd om de productie daar van de grond te helpen. Ook zijn er Indiase managers en technici naar Wuling gestuurd om bij de Chinezen eens goed in de keuken te kijken.

Wuling is een dochterbedrijf van de Shanghaise gemeentelijke autofabriek SAIC, een van de grootste autofabrieken van China. GM en SAIC hebben een joint venture die deelneemt in het Indiase project. De samenwerking onderstreept het groeiende belang van China in de bedrijfsstrategie van General Motors. 'Bij Wuling maken ze heel aardige auto's, de fabriek heeft een scherp team dat we goed kunnen gebruiken', zo prijst Paddock zijn Chinese partners.

China en India zijn tegenwoordig met een bevolking van meer dan een miljard mensen elk, en hun groeiende middenklasse de belangrijkste groeimarkten voor GM, dat met Toyota de grootste automaker ter wereld is. In China worden jaarlijks 2,5 miljoen GM-modellen verkocht, in India staat de teller op 1,1 miljoen stuks.

Het Amerikaanse concern heeft ruim een miljard dollar geïnvesteerd in Indiase fabrieken waar de nieuwe modellen van de band gaan rollen. De nieuwe vestigingen staan in Talegaon, nabij de oude stad Pune in het achterland van Mumbai, en in Halol in de deelstaat Gujarat.

GM doet overigens meer in India. De autoreus heeft een technisch centrum gevestigd in Bangalore, de miljoenenstad aan de oostkust die vooral bekend is van zijn ict-bedrijven. GM Bangalore werkt nauw samen met de ontwerpers op het hoofdkantoor in Detroit, waardoor een zogenoemde global operations stream is ontstaan die dankzij de verschillende tijdszones rond de klok autoconcepten kan uitwerken.

'Als ze in Detroit naar huis gaan, begint in Bangalore zo'n beetje de werkdag', zegt Paddock, een GM-veteraan die eerder bij Opel in Duitsland en GM in Shanghai werkte. 'Dat maakt het mogelijk veel sneller nieuwe modellen te ontwikkelen.' Een bijkomend voordeel voor GM: in India kosten ingenieurs en ontwerpers de helft van wat ze in de VS kosten.

Met de Nano blijft het tobben

Hoe gaat het met India's eigen volksauto, de Nano? Die is deze zomer drie jaar oud geworden, maar het voertuig wil maar niet echt doorbreken. Ratan Tata, de baas van het concern dat de Nano maakt, had gehoopt zeker 250 duizend exemplaren van de budgetwagen te verkopen. Vorig jaar waren het er slechts 78 duizend.

De Nano slaat niet aan vanwege het imago van armeluiskarretje dat er aankleeft. De auto heeft een opknapbeurt gehad. Het voertuig is nu verkrijgbaar in frisse kleuren als papaya oranje en met niet één, maar twee buitenspiegels, terwijl ook de wegligging is verbeterd. De prijs is ook flink omhoog gegaan. De auto die duizend dollar zou gaan kosten zit inmiddels op 2.800 dollar. Daarmee is de Nano overigens nog steeds de goedkoopste vierwieler in de Indiase showrooms.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden