Incomparable: Women of Style

Rose Hartman


Incomparable: women of style

AAC Editions € 38 (hardback)


Met haar eerste boek, Birds of Paradise: An Intimitate View of the New York Fashion World, dat in 1980 verscheen, gaf Rose Hartman een inkijkje in de modewereld van toen. Haar nieuwste boek is een verzameling portretten die eerder dit jaar te zien waren in het Fashion Institute of Technology in New York en waarvan nu een selectie bij The Ravestijn Gallery in Amsterdam hangt. Kate Moss lijkt bijna een ander op een foto die Rose Hartman in 1995 nam. Jong, onschuldig. Een meisje nog. Incomparable: Women of Style geeft een beeld van een tijd die voorbij is. Denk aan het New York van de jaren tachtig en negentig. Een tijd waarin decadentie troef was. De vrouwen van Hartman - allemaal even stijlvol - leven voor een groot deel 's avonds en 's nachts. Ze roken en drinken. Ze treffen elkaar op exclusieve feestjes en dinner parties.


Op een van de foto's maakt Bianca Jagger op een wit paard haar entree in Studio 54. Over decadentie gesproken. Voor Rose Hartman betekende die foto een doorbraak in haar carrière als fotograaf. En dat terwijl het een snapshot was. Hartman was toevallig op de juiste tijd op de juiste plaats. Dat is ze als fotograaf altijd geweest. Hartmans werk is in de loop der jaren verschenen in toonaangevende titels als Vogue, Vanity Fair en Harper's Bazaar. Ze heeft alle grote namen voor haar lens gehad. Topmodellen als Linda Evangelista, Naomi Campbell en Kirsten MacMenamy, actrices als Audrey Hepburn, Sophia Loren en Catherine Deneuve, jetsetters en stijliconen als Anna Wintour, Bianca Jagger, Jerry Hall en Nan Kempner.


Hartman was in de jaren tachtig en negentig geen fotograaf met een perskaart, maar een genodigde gast met een camera. Ze feestte net zo hard mee. In haar voorwoord schrijft ze dat ze haar fototoestel (een 35 mm-Olympus) regelmatig in een box verstopte, zodat ze tussendoor kon dansen. En doordat ze meefeestte, kon ze steeds dichterbij komen. Dat levert spontane, informele portretten op. Geen van de afgebeelde vrouwen ziet er overdreven gestyled uit. Naomi Campbell trekt aan een pluk haar tijdens de show van Victoria's Secret, Chloe Sevigny oogt kwetsbaar terwijl ze rookt, Anna Wintour staat lachend op de foto. Alsof de vrouwen niet doorhebben dat ze worden gefotografeerd.


Het is het soort paparazzofotografie dat niet meer bestaat. Tegenwoordig worden dat soort beelden geënsceneerd en prijkt op de achtergrond vaak een gesponsord logo. Het spontane is eraf. Maar juist dat spontane maakt de foto's van Hartman zo krachtig.


Rose Hartman, t/m 23-12 bij The Ravestijn Gallery, Amsterdam, ravestijngallery.com


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden