Incident met A380 zoveelste tegenslag voor Airbus

Quantas en Singapore Airlines houden toestellen aan de grond.

Parijs Het bijna-ongeluk met een Airbus A380 van de Australische maatschappij Quantas, die donderdagochtend kort na vertrek een noodlanding in Singapore moest maken, betekent een zoveelste tegenslag voor de Frans-Duitse bouwers van het grootste passagiersvliegtuig dat op de markt is. De A380 geldt als het ingewikkeldste lijnvliegtuig. Mede daardoor lopen de leveranties enorm achter op schema.


Zes minuten na vertrek uit Singapore voor een vlucht naar Sydney bleek een van de vier Rolls-Royce Trent 900 motoren niet te werken. De piloot maakte rechtsomkeert en cirkelde twee uur rond in de buurt van de luchthaven om brandstof kwijt te raken. De uiteindelijke landing was zacht, de A380 is er op ontworpen ook op drie motoren te kunnen navigeren. Niemand van de 440 passagiers en 26 bemanningsleden raakte gewond en volgens enkele inzittenden brak aan boord geen paniek uit.


De achterkant van een motor aan de linkervleugel bleek uitgebrand. Eerste onderzoeken wijzen uit dat de beschermkap van een van de motoren is afgebroken, wellicht als gevolg van een botsing tijdens de vlucht of door verkeerd onderhoud.


Een van de passagiers verklaarde tijdens het opstijgen een explosie te hebben gehoord en vlammen te hebben gezien bij de linkervleugel. Op het Indonesische eiland Batam, waar het vliegtuig overheen vloog toen de motor kapot ging, zijn brokstukken gevonden met het logo Quantas erop, sommige van meer dan een meter lang.


De eerste Airbus 380 werd in 2007 in gebruik genomen. Sindsdien werden 38 vliegtuigen geleverd. Ook Air France-KLM vliegt met de Airbus 380. Die toestellen zijn uitgerust met andere motoren. Een ervan moest vorig jaar tijdens een vlucht van New York naar Parijs omkeren vanwege een motorstoring. Ook een A380 van Singapore Airlines had al eens motorpech.


Het toestel van Quantas, dat serienummer 14 heeft, werd in september 2008 geleverd. Het heeft ruim achtduizend vlieguren gemaakt. Quantas, dat zes A380's bezit, heeft onmiddellijk alle vluchten ermee geannuleerd en wacht het onderzoek naar de oorzaken van de motorbrand af. Ook Singapore Airlines heeft alle vluchten met de A380 gestaakt.


Airbus en het Amerikaanse Boeing zijn in felle concurrentiestrijd verwikkeld op de markt voor transcontinentale vluchten. Boeing wil binnenkort zijn 787 Dreamliner uitbrengen, een toestel met eigenschappen die vergelijkbaar zijn met de A380. Ook Boeing heeft veel vertraging opgelopen bij de constructie. De eerste Dreamliner zou begin volgend jaar moeten worden geleverd. Beide toestellen zijn bedoeld als opvolger voor de Boeing 747.


De A380 kan op twee verdiepingen maximaal 850 passagiers bergen. Er staan 234 bestellingen uit voor het toestel. Met name door de ingewikkelde bedrading is de levertijd veel langer dan verwacht.


Op Schiphol landde 15 juli voor het eerst een A 380. Dat was bij wijze van proef. Schiphol staat voorlopig niet op de nominatie een bestemming voor A380¿s te worden. Een testtoestel van de Boeing Dreamliner landt wellicht vandaag op Schiphol.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden