nieuws Nederlandse Spoorwegen

Inchecksysteem NS is een succes: aantal zwartrijders met meer dan eenderde afgenomen

Door het inchecksysteem met toegangspoortjes is het aantal zwartrijders in de trein sinds 2015 met 34 procent afgenomen. Dit jaar kregen 230 duizend zwartrijders een boete, tegen 350 duizend in 2015. Positief bijeffect is dat ook de agressie in de trein is afgenomen, meldt de NS. 

De incheckpoortjes bij het station in Woerden. Beeld ANP

Het aantal meldingen van agressie nam met een kwart af: dit jaar waren er 203 meldingen van agressie in de trein, vorig jaar waren dit er 280.

Door de afname van het aantal zwartrijders verschuift het zwaartepunt van incidenten naar de stations. Van de incidenten gebeurt 70 procent op een station. Maar, zo stelt de NS, daar zijn ze makkelijker beheersbaar dan in een rijdende trein, doordat politie en veiligheidsmensen sneller ter plaatse zijn. 

De poortjes dragen bij aan het gevoel van veiligheid, blijkt verder uit onderzoek van de spoorwegbeheerder. Waar de poortjes dicht zijn voelt 89 procent van de reizigers zich veilig, op stations met open poortjes 79 procent.

Gesloten poortjes

Sinds 2014 sluit NS stations af door reizigers (of passanten) alleen toegang te geven als ze met hun ov-chipkaart door een afgesloten poortje gaan. Achterliggende gedachte is om zwartrijden moeilijker te maken en de sociale veiligheid in en rond stations te bevorderen.

Woerden was in september 2014 het eerste station waar de ov-poortjes dichtgingen. Van de 410 stations zijn er inmiddels 71 afgesloten met poortjes. Van de grote stations was Rotterdam Centraal de eerste. Den Haag, Utrecht Centraal (het grootste station van Nederland) en Amsterdam Centraal volgden vorig jaar. 

Poortjes dicht op Amsterdam Centraal

Na Heiloo, Woerden en 69 andere stations gingen ook op Amsterdam Centraal de poortjes dicht. Eerst drie dagen als proef, daarna echt. De reiziger leek er al aan gewend, maar stationsondernemers hielden hun hart vast. ‘Je wilt niet weten hoe je door de NS wordt belazerd’. Lees hier de reportage die verslaggever Marcel van Lieshout in september vorig jaar schreef.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.