Inchecken zonder garantie op vertrek

Mooi landje, Nederland, bezweert de Zweed Sven Benavides zondag te midden van een chaotisch groepje passagiers en KLM-stewardessen. Maar nu even niet....

Verongelijkt: 'Ik had de KLM op Heathrow nog gevraagd of die storm problemen zou geven. Nee, zeiden ze. Maar bij Schiphol moest de landing worden afgebroken vanwege de wind.' Of zijn vlucht vanavond nog vertrekt, wil de Zweed weten. Hij kan inchecken, zegt een KLM-stewardess, maar dat is geen garantie.

Vliegpersoneel dat overspannen of gelaten reageert ('Ik heb de chaos op 11 september meegemaakt, dus dit kan er ook wel bij'), hysterische Chinezen die in Amsterdam moeten overnachten en andere vormen van luchthavenleed bepalen zondag het beeld op Schiphol. De zwaarste storm sinds twaalf jaar heeft de luchthaven in zijn greep. Normaliter zijn drie banen beschikbaar; zondag is maar één baan in gebruik voor zowel starten als landen.

De meeste reizigers stranden. Tenminste, degenen die de luchthaven weten te bereiken. Op station Hollands Spoor in Den Haag staat een Frans stel te vloeken omdat Schiphol niet bereikbaar is per trein. Op de autoweg naar de luchthaven is het ongewoon rustig.

In de loop van de dag krijgen de reizigers te horen dat vrijwel alle vijftig Europese KLM-vluchten zijn geannuleerd. 'De intercontinentale vluchten proberen we zoveel mogelijk weg te krijgen', zegt een stewardess tegen een Amerikaan die naar Detroit moet. 'Dat zijn vluchten met grotere vliegtuigen en dus minder kwetsbaar.'

Tijdens het hoogtepunt van de storm landen en vertrekken in totaal veertig toestellen per uur. Hoewel de wind in de loop van de dag iets afneemt, blijft dat ook 's avonds de capaciteit. De problemen doen zich vooral voor op de grond. Door de wind kunnen de bagage en de cateringwagens slechts met veel moeite in de vliegtuigen worden geladen.

Vanaf het panorama-terras staren passagiers bedrukt naar vier werkloze KLM-vliegtuigen. Volgetankt, zoals de hele KLM-vloot, zodat ze stevig aan de grond staan en met de neus in de wind zodat ze niet kunnen schuiven.

Binnen bij het ticket-kantoor is de chaos compleet. Zelfs de nummertjesautomaat is stuk. 'Het is Murphy's Law', zegt een personeelslid van de luchthaven bedrukt. 'Op zo'n dag als deze kan eigenlijk niks goed gaan.'

Een reizigster uit Oslo krijgt tegen het einde van de middag de zoveelste teleurstelling te verwerken. 'Het hotel waar u gaat overnachten, moet u zelf betalen', zegt een KLM-medewerker. 'Omdat het slecht weer is, zijn wij niet verantwoordelijk. Heeft u een goede reisverzekering?'

Maar de Noorse piekert er niet over om zelf te betalen, evenmin als de zestig landgenoten met wie ze heeft meegedaan aan een danskampioenschap in Boedapest. 'We hebben onze verzekeringsmaatschappij gebeld en die zei dat we niet hoeven te betalen als we zijn gestrand tussen twee vluchten in. We zullen dus nog zien wie ervoor opdraait.'

Andere passagiers vragen of ze niet op de luchthaven kunnen slapen. 'Er zijn bedden in het oostelijke gedeelte, maar zou u toch niet beter naar een hotel gaan?', luidt het antwoord.

Terwijl honderden reizigers naar de beeldschermen turen vol geannuleerde en vertraagde vluchten, checkt Ernst de Keizer uit Zaandijk vol goede moed in voor zijn vlucht naar Beijing. De inkoopdirecteur gaat in China enkele fabrieken bezoeken. Hij heeft er vanochtend geen rekening mee gehouden dat dit kon gebeuren. 'Ik ben inmiddels heel wat gewend, maar dít niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden