In Vinyl Magazine voert nostalgie de boventoon

Vandaag: Vinyl Magazine is nu ook voor vrouwen en jongeren, maar bovenal voor de nostalgie.

Platen, pardon vinyl, worden gekocht door grijze mannen met een linnen tasje. Massaal schuifelen ze in platenzaken, kringloopwinkels en op markten langs de bakken. Sinds een paar jaar moet daar aan worden toegevoegd dat ook jongere generaties muziekliefhebbers het vinyl hebben ontdekt. Dat doet Cas Bosland dan ook, in Vinyl Magazine. 'We zien ook heel veel jonge mensen.'

Bosland, zelf een grijze man met een linnen tas, is een betrouwbare bron. Samen met Marjolein Lubbers organiseert hij op 11 en 12 november in de Jaarbeurs in Utrecht voor de 48ste keer een kolossale platenbeurs, die verzamelaars uit de hele wereld trekt. Zijn indruk: 'Er komen ook steeds meer vrouwen.'

Maar niet overal. In een reportage over de beroemde Nijmeegse platenzaak Vinylarchief valt de verslaggever midden in een gesprek van de eigenaar met een vaste klant over het legendarische Holland Pop Festival in Kralingen in 1970.

Dat is geen toeval. 'Bij Vinylarchief komt bijna wekelijks een oudere jongere vertellen dat-ie in Kralingen is geweest.' Vaste klant Rinus is een van hen. Hij kan zich er overigens niets meer van herinneren. 'Tsja, het was een tijd dat je alles een keer geprobeerd moest hebben, snap je.' We snappen het, en trouwens ook waarom Vinyl Magazine blijkens een logo op de cover 'For groovy people' is bestemd.

Vinyl Magazine is een tijdschrift waarin elpees en singles van alle kanten worden belicht en, ondanks de vermeende toenemende interesse van niet-grijsaards zonder linnen tasjes, nostalgie de boventoon voert. Het gaat over de plaat als product en over allerhande technische zaken, maar gelukkig vooral over muziek en bands van vroeger, en over zoektochten naar die ene plaat.

Bij Vinylarchief ben je dan wel even zoet. Er worden in Nijmegen 80 duizend platen te koop aangeboden, of misschien zijn het er wel 100 duizend. Het stel dat de winkel beheert, is de tel kwijtgeraakt. Ook Elly en Rob is het opgevallen dat vinyl aan een tweede jeugd is beginnen. 'Al moet ik nog zien hoe lang het gaat duren, hoor', zegt Rob.

Met stukken over Jimi Hendrix, The Rolling Stones en The Smiths komt de oudere jongere in Vinyl Magazine ruim aan zijn trekken. Ook fijn: de pagina's met lijstjes. Vooral de lijst van zeldzame singles van Neder- landse punkbands mogen er zijn. Uit 'anti-kapitalistiese' overwegingen waren de singles destijds voor een prikkie te koop. Tegenwoordig hebben mannen met linnen tasjes er grof geld voor over.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden