Column

In Valley of Love is Depardieu te ver gegaan

De Franse acteur Gerard Depardieu (L) probeert de Franse actrice Isabelle Huppert (R) te kussen. Beeld epa
De Franse acteur Gerard Depardieu (L) probeert de Franse actrice Isabelle Huppert (R) te kussen.Beeld epa

Aangemoedigd door de recensies ging ik naar Valley of Love, een Franse film met Isabelle Huppert en Gérard Depardieu. Ooit zag ik ze samen in Lou Lou, een film uit 1980, die in zijn geheel - maar ook enigszins vervormd - op YouTube te zien is. Isabelle Huppert speelt hierin het soort vrouw dat ze altijd is blijven spelen: introvert en tuttig, maar ook eentje van wie je elk moment kunt verwachten dat ze je de kleren van het lijf scheurt.

Depardieu daarentegen is meer dan alleen een groot acteur. Hij is een fenomeen dat altijd de aandacht trekt met grotesk gedrag. Zijn conflict met de Franse staat over de hoge belasting en zijn flirt met Poetin die daarop volgde, wekte behalve ergernis ook de lachlust op. Dat is het lot van een ieder die voor zichzelf besloten heeft schaamteloos door het leven te gaan.

Bijna elke week is Depardieu in het nieuws met iets om ons te choqueren. Vorige week nog liet hij zich door Alexander Lukasjenko, de dictator van Wit-Rusland, demonstreren hoe je de ouderwetse zeis moet hanteren. Depardieu was uitgenodigd op het buitenverblijf van Lukasjenko bij Minsk en het spreekt vanzelf dat de acteur ook nog werd onthaald 'op een traditionele Wit-Russische maaltijd, die overgoten werd met huisgebottelde wodka'.

Eerder deze maand hebben leden van het Russische parlement voorgesteld Depardieu hoofd te maken van een organisatie die de wijn- en wodkaproductie van de geannexeerde Krim moet gaan leiden, wat tevens voor de Oekraïense regering aanleiding was de acteur voor vijf jaar de toegang tot hun land te ontzeggen. De films van Depardieu mogen nog wel in Oekraïne worden gedraaid, want Depardieu mag dan voor Kiev een staatsgevaarlijk man zijn, als acteur blijft hij een genot om naar te kijken.

Helaas geldt dat niet voor Valley of Love. Het is een schaamteloos slechte film, die alleen al choqueert vanwege het feit dat hij gemaakt is. Depardieu loopt er ongegeneerd in te schmieren en Isabelle Huppert doet in dit opzicht nauwelijks voor hem onder. De bezoekers die tijdens de film vertrokken, kan ik alleen maar gelijk geven, en dat ikzelf bleef zitten komt voort uit een verkeerd soort plichtsbetrachting. In restaurants ben ik nu eenmaal ook geneigd iets op te eten dat helemaal niet lekker is.

In Valley of Love is Depardieu in zijn schaamteloosheid te ver gegaan. Zijn wanstaltige lichaam met zijn opgeblazen buik en zijn jichtige voeten belemmeren hem in het acteren en voortdurend loopt hij rond als iemand die meer bezig is met zijn lijf dan met zijn rol. Vergeleken bij wat Depardieu ons aan vadsigheid voorschotelt, was Theo van Gogh een toonbeeld van slanke elegantie. Depardieus dikte voegt niets toe aan het verhaal, behalve dan dat het leuk is om Obelix in een Hawaii-zwembroek zwetend door de woestijn te zien sjokken. Anders dan voor het geld kan Depardieu niet aan deze onzin hebben meegewerkt.

Dat verhaal van regisseur Guillaume Nicloux is ook een regelrechte aanfluiting. Een slappe boel over een zoon die zelfmoord heeft gepleegd en die zijn ouders per brief aankondigt dat hij hen nog een keer wil ontmoeten als spirituele verschijning in Death Valley. De sukkels gaan nog op zoek ook naar deze geest.

Nul sterren. U bent gewaarschuwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden