In the Valley of Elah, Big, Das Leben der Anderen

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

Tommy Lee Jones en Susan Sarandon in In the Valley of Elah. Jones won een oscar voor zijn rol in deze film. Beeld Warner Independent Pictures

In the Valley of Elah (Paul Haggis, 2007)
BBC 1, 00.40-02.40 uur.

Na het luid bejubelde multicultidrama Crash (2004) nam schrijver-regisseur Paul Haggis de tijd voor zijn volgende project. Hij koos voor een oorlogsdrama, meer in het bijzonder een na-de-terugkeer-uit-de-oorlogdrama, een subgenre waarvoor The Deer Hunter eigenlijk nog altijd als maatstaf geldt. In the Valley of Elah, zoals hij zijn film doopte, werd een opvallende flop, ondanks de Oscar-nominatie voor hoofdrolspeler Tommy Lee Jones. Haggis bleek zijn tijd vooruit. Het wél succesvolle Brothers (een remake van het Deense Brødre) en The Hurt Locker (de onverwachte en grote Oscarwinnaar van 2010) moesten nog worden gemaakt. In the Valley of Elah is zo'n film geworden die in de loop der jaren zijn waarde zal bewijzen. Het sobere drama mag dan een beetje looiig zijn, de uitvoering is mooi. Op grootse wijze speelt Jones de oud-militair Hank Deerfield, die op een ochtend wakker wordt gebeld met de vraag of hij weet waar zijn zoon, ook militair, is. Die blijkt, zonder dat zijn vader het weet, al een tijdje terug te zijn uit Irak en is na een verlof niet teruggekeerd in zijn kazerne. Vader reist terstond af om de verdwijning zelf te onderzoeken. Het grote drama dat hij zal blootleggen, heeft alles te maken met de trauma's die de strijd in Irak heeft opgeleverd.

Big (Penny Marshall, 1988)
RTL 8, 20.30-22.35 uur.

De 12-jarige Josh laat zich tegenover een wensmachine op de kermis ontvallen dat hij graag 'big' wil worden, en ontwaakt de volgende ochtend in het lichaam van niemand minder dan de dertiger Tom Hanks (in 1988 was hij 32, om precies te zijn). Dat is even schrikken, ook voor de kijkers, maar Big is allesbehalve een flauwe jongetje-in-mannenlichaamfilm. De destijds onervaren actrice en regisseur Penny Marshall (ze leende de ploeg van Woody Allen) speelt een subtiel spel met het verlangen naar eeuwige jeugd en de angst voor ouderdom. Hanks, die als Josh directeur van een speelgoedfabriek wordt, balanceert voortdurend op de grens tussen hogeschoolacteren en schmieren. Gelukkig neigt hij meestal naar het eerste; dat maakt de film extra leuk en spannend.

Das Leben der Anderen (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)
ARD, 22.45-00.55 uur.

Dit beklemmende afluisterdrama is onder meer zo verschrikkelijk goed omdat de premisse van de film zo slim wordt omgedraaid. Niet de afgeluisterde is hier de tragische hoofdpersoon, maar de afluisteraar. Wanneer die man, een brave dienaar van de Stasi (onvergetelijk gespeeld door de, een jaar later overleden, Ulrich Mühe) het appartement van een succesvolle toneelschrijver begint af te luisteren, ontdekt hij langzaam dat zijn wereld niet de ideale is die hem wordt voorgespiegeld. Een geniale vondst, die met zijn voorbeeldige uitwerking resulteerde in een aangrijpende film. Dat vonden niet alleen het Oscar-comité en vele festivaljury's; ook u, Volkskrant-lezer, koos de film als beste van 2007. Dat de film zo'n klapper werd, was desondanks een grote verrassing. De regisseur was een debutant, die weliswaar met zijn korte films indruk had gemaakt, maar zich evengoed nog moest bewijzen. Hoe kon hij, begin 30 nog maar en bovendien West-Duitser van geboorte, een realistische film maken over het leven in de DDR aan het begin van de jaren tachtig? En waarom zou iemand überhaupt een film willen maken over een Stasi-officier met een goed hart? Henckel von Donnersmarck bleek even getalenteerd als vastberaden. Al werd de film die hij vervolgens in Hollywood maakte, het Johnny Depp-vehikel The Tourist, een hopeloze flop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden