In Rusland smullen de tv-kijkers nog van Big Brother

Wat?

Televisieprogramma's


Waarvandaan?

Nederland


Talpa verkoopt het televisieformat Utopia aan Turkije. Waarom?

De Turkse mediatycoon Acun Ilicali ziet Utopia als een 'groots sociaal experiment'. Zijn bedrijf zond ook The Voice en The Voice Kids uit in Turkije. In de Turkse variant zal het afgezonderde gebied waar de deelnemers zich moeten redden waarschijnlijk niet in zo'n dure wijk als Laren komen te liggen. De Verenigde Staten kochten het concept trouwens al in januari.


Grappig. Welke andere programma's zijn naar het buitenland gehaald?

Veel. een kleine greep: het begon zo'n beetje vijftien jaar geleden bij John de Mol's Big Brother, dat in 58 landen werd uitgezonden. The Voice is inmiddels verkocht aan 55 landen en The Voice Kids aan 24 landen, meldt Talpa. Er wordt in bijna twintig landen in het donker afgesproken in Dating in the dark. Spelprogramma Ik hou van Holland is in veertig landen te zien, van Duitsland tot China.


Scoren ze nog een beetje?

Ja, bijvoorbeeld Sterren Springen, het kamikazeprogramma dat bekend werd door de snoekduik van Patty Brard, is in Zuid-Korea na vier afleveringen van de buis gehaald na te veel verwondingen. Voor Eyeworks geen probleem: voormalig GTST-ster Reinout Oerlemans deed het bedrijf van de hand voor zo'n 200 miljoen dollar (144 miljoen euro). Mede mogelijk gemaakt door Patty. Publieksknallers als The Voice en All You Need is Love doen het overal goed.


Dus het buitenland is dol op onze programma's?

We schijnen erg goed te zijn in emo-tv. Op MipCom, 's werelds grootste mediabeurs in Cannes, wordt druk geleurd met realitysoaps en talentenjachten. En met succes.


Nog verrassende scoorders?

The Phone, een spel bedacht door het productiebedrijf van Beau van Erven Dorens, flopte in Nederland maar werd wel verkocht aan 52 landen en won een International Emmy. Ook verrassend is de spelshow The Money Drop. Dat werd hier niet echt opgepikt, maar wel aan meer dan tien landen verkocht. In Rusland en Polen beginnen ze inmiddels aan het zevende seizoen. In Nederland zijn we nu wel klaar met Big Brother, maar in het buitenland smult het publiek nog volop van dramatische verwikkelingen tussen de bewoners.


Zal wel veel geld opleveren, het verkopen van televisieformats.

Productiemaatschappijen zeggen er weinig over, maar dat het een grote bron van inkomsten is, is zeker. In 2012 vormden inkomsten uit de verkoop van televisieformats aan het buitenland een kwart van de omzet van Eyeworks, zo'n 63 miljoen euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden