'In Rotterdam zijn de problemen net een beetje erger'

Moet Rotterdam laag worden, met nauwe straten? Of komen er hoge woontorens aan de Maas en dient de open ruimte ('Stadsplantsoenen zijn enge onveilige plekken') volgebouwd te worden?...

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Na een reeks van ruzies in het college van burgemeester en wethouders en de massale afwijzing van de bevolking van de stadsprovincie in het Rijnmondgebied bedacht de Rotterdamse burgemeester Peper het stadsgesprek om de burger weer te binden. Vorige week bleek nog uit een onderzoek van de Rotterdamse gemeenteraad dat de burger het stadsbestuur wantrouwt. De bevolking en het bestuur zouden inspiratie kunnen putten uit een discussie over de toekomst van de stad, bedacht de burgemeester.

'Droomt u eens mee', aldus Peper. 'Het denken over de stedelijke samenleving hebben we verleerd. Er is een negatieve opvatting gaan heersen over de stad. Je moet nu een bijzondere inspanning verrichten om de Nederlandse steden echt te gaan maken.'

'Rotterdam heeft het moeilijk', sprak een burger zaterdag. 'Het zijn de problemen van een grote stad die ons parten spelen, alleen is het hier nog een beetje erger. Het inkomen is laag, de werkloosheid hoog. De tweedeling in de samenleving voltrekt zich voor onze ogen. Er is een witte vlucht naar de buitenwijken en de randgemeenten. In de binnensteden verloedert de woonomgeving. Steeds vaker hoor je dat je kinderen niet meer in de stad kunt grootbrengen. Er is al veel in gang gezet om dat tij te keren, maar het gaat te traag.'

Terwijl de klanken van een Kaapverdische band De Doelen vulden, schuifelden zaterdag een paar duizend Rotterdammers langs de stands van overheidsdiensten. Daarna luisterden zij in de zalen naar de presentaties van de werkgroepen. De presentatrice: 'Hebt u allemaal een lekker gratis bakkie koffie gehad?' Bij de uitstalling van het bus- en trambedrijf RET konden de stedelingen klagen over het openbaar vervoer. ('Waarom rijden er 's avonds zo weinig trams?')

De werkgroep Vrije Tijd bepleitte onder meer de adoptie van oma's en opa's door jongeren. 'Jongeren laten zich van een andere kant zien en doen kennis en ervaring op. Senioren kunnen hierdoor uit hun isolement worden gehaald.' Anderen bedachten dat er een consultatiebureau voor opvoedingsondersteuning moet komen.

De stad moet schoner en veiliger, vinden de Rotterdammers uiteraard. 'We geloven heilig in de 24-uurs-economie. Dan zijn er altijd mensen op straat. Dat is goed voor de veiligheid en het wordt bruisend.' De werkgroep Vervoer wil meer fietsenstallingen bij winkelcentra en geen dubbel geparkeerde auto's meer. Parkeergarages moeten schoner en leuker worden, en je moet er fietsen kunnen huren.

'Rotterdam loopt het risico het armoede-eiland van de regio te worden', verkondigde één van de inwoners. Hij pleitte voor 'een deltaplan voor de kwetsbare wijken met woningbouw voor de hogere inkomens in arme wijken en goedkope huizen in mooie buurten'. Dat plan kreeg niet overal steun: 'Ik woon in Rotterdam-west, een oude wijk en ik wil daar niet steeds op aangesproken worden. Het is daar fijn. Het probleem zit ook in de nieuwe wijken.'

Peper somde op: ruim 1500 Rotterdammers vulden een enquête in over Nieuw Rotterdam; Koers 2005. Elf hoogleraren van de Erasmusuniversiteit schreven samen een boek met visies op de stad. Er waren zevenhonderd stedelingen bereid in werkgroepen ideeën uit te denken. De gewone burgers waren aan het woord, niet de geroutineerde vergadertijgers, verzekerde Peper.

Volgens de econoom A. Klamer, één van de auteurs van het boek over de toekomst van Rotterdam, is de stad onaantrekkelijk. 'Haar strakheid was bedoeld zakelijk te zijn, maar creëerde leegte en kilheid.' Klamer: 'Ik liep eens met een Amerikaan over de Coolsingel en die dacht dat de nieuwe gebouwen daar noodketen waren.'

Rotterdam moet opleidingen en informatietechnologie aantrekken, meent Klamer. Dat levert niet onmiddellijk banen op voor laaggeschoolden, maar op lange termijn versterkt het de economische structuur van de stad, verwacht hij. 'Die haven is nog steeds van wereldformaat, maar werkend is Rotterdam al lang niet meer', aldus de econoom.

Het bestuur mag de verse plannen volgens een goedgebekte Rotterdamse niet in de la schuiven: 'Heb daartoe niet het gore lef in je donder.' Volgens een zonder stemming aangenomen manifest zal het Rotterdamse bestuur 'de agenda voor de toekomst uiterst serieus behandelen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden