'In Nederland gaan we voor goedkoop'

In het artikel over de nieuwe, steeds betere wijnen uit Duitsland (Intermezzo, 18 augustus). wordt niet vermeld hóé die kwaliteitsverbetering tot stand kwam. In de vijftiger en zestiger jaren hebben de Duitse wijnboeren de wijnopbrengst sterk opgevoerd. De gemiddelde jaarlijkse opbrengst per hectare werd meer dan verdubbeld naar 10.000 liter. Maar meer liters per wijnstok levert dunne, waterige wijn op. (Ter vergelijk: goede wijnboeren oogsten bij witte wijn slechts 5.000 liter per hectare.) In Duitsland werd veel van die slobberwijn verkocht in de grote supermarkten, maar de allerslechtste wijn werd geëxporteerd naar Engeland en Nederland. Daar was immers geen wijncultuur. Maar ook in Duitsland, het land van de bierdrinkers, lag het percentage kenners laag. En hoe kun je een wijn zonder smaak voor de consument uit noordelijke landen dan nog wat oppimpen? Door suiker toe te voegen en niet helemaal te laten vergisten, dan proeft hij of zij tenminste nog iets.


In de tachtiger jaren leerden steeds meer Duitsers, vooral tijdens vakanties, de droge wijnen uit de mediterrane landen waarderen. Op aandringen van hun klanten gingen dus ook steeds meer Duitse wijnboeren droge wijnen produceren. Al ruim voor 2000 werden in Duitsland steeds meer goede droge wijnen gemaakt, maar deze werden geheel opgekocht door Duitsers die het verschil wél proefden en hun geliefde wijnen vaak rechtstreeks ophaalden bij de wijnboer. De slechte en zoete varianten gingen naar Aldi, Lidl en de supermarkten in Nederland. Want wij gaan voor goedkoop; het verschil proeven we toch niet. Dat blijkt uit het feit dat de betere Nederlandse wijnwinkels en importeurs al vijftien jaar hebben moeten leuren met goede Duitse wijnen voordat die nu eindelijk bij ons beginnen aan te slaan. Of is dat omdat we de Duitsers de afgelopen jaren wat aardiger zijn gaan vinden?


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden