Weblog

'In Londen dreigt verkeerschaos, behalve voor Sepp Blatter en Erika Terpstra'

In Londen zullen tijdens de aanstaande Olympische Spelen de nodige snelheidsrecords gebroken worden, maar buiten de stadions dreigt de Londense hoofdstad tot stilstand te komen. Behalve op de vrijgehouden verkeersaders voor 'de olympische familie', merkt Patrick van IJzendoorn, correspondent in Londen op.

Leden van het Britse beachvolleybal-team nemen deel aan een Stop Traffic-evenement. Dat was erop gericht Londenaren bewust te maken van het feit dat de wegen tijdens de Spelen waarschijnlijk drukker zijn dan normaal. Beeld null
Leden van het Britse beachvolleybal-team nemen deel aan een Stop Traffic-evenement. Dat was erop gericht Londenaren bewust te maken van het feit dat de wegen tijdens de Spelen waarschijnlijk drukker zijn dan normaal.

Is het een voorteken? De beide metrolijnen die de Olympische halte Stratford aandoen, hadden recentelijk te kampen met grote problemen. Eerst was daar de grijze Jubilee Line, één van de jongere lijnen van het metronetwerk. Daar ging het mis in de avondspits van 24 mei toen een trein tussen Baker Street en St John's Wood niet meer vooruit te branden was. Na twee uur als sardientjes in een blik te hebben gezeten, werden de 773 passagiers bevrijd en mochten ze de wagons ter voet verlaten. Het gestrande toestel zorgde voor een chaos op het traject, tot in Canary Wharf aan toe, waar bankiers, couponknippers en derivatenhandelaren de grootste moeite hadden om naar huis te komen. Er was zelfs geen Boris Bike meer te vinden.

En vorige week was het de beurt aan de rode Central Line. Tussen Leytonstone en Bethnal Green, nabij het Olympische gebied, zorgde een gebarsten waterleiding voor een overstroming in een tunnel. Wederom moesten honderden passagiers hun reis al wandelend tussen de rails voortzetten.

Treinen
Ook met gewone treinen zijn er regelmatig problemen. Tijdens de viering van het Diamanten Jubileum van koningin Elizabeth, door de Olympische organisatie als vuurproef gezien, ging het mis op London Bridge. Hoewel er door de regen minder mensen kwamen dan verwacht, was het een chaos op de perrons, wat volgens treinmaatschappij First Crapital Connect toch vooral kwam doordat er nogal wat onervaren treinpassagiers waren die zich niet goed over de volle lengte van het perron wisten te verspreiden.

Met Londen Bridge is één van de stations genoemd waar het tijdens de Spelen erg druk gaat worden. Zelfs wanneer alles goed verloopt, dreigen er wachttijden van een half uur bij het bereiken van de metroperrons, onder meer die van de Jubilee Line.

Het zijn niet alleen technische storingen, onverwachte massabewegingen en interventies van de weergoden die voor problemen kunnen zorgen. De marxistische vakbondsleider Bob Crow gebruikt de Spelen als chantagemiddel bij onderhandelingen over bonussen voor zijn reeds goed betaalde leden. Na te hebben gedreigd met stakingen, heeft Crow het voor elkaar gekregen dat het ondergrondsepersoneel een bonus van 850 pond krijgt, bovenop de gebruikelijke overwerkvergoeding. Crow gaat nu voor goud en eist hetzelfde voor de buschauffeurs. Zo niet, dan komen er stakingen.

Heathrow
Op de vliegvelden is de situatie niet veel rooskleuriger. Met name op Heathrow moeten passagiers rekening houden met flinke vertragingen bij de douanecontroles. Het hoofd van de Britse marechaussee noemt rijen van 3, 4 uur niet ondenkbeeldig. Nu al zijn wachttijden van 1 á 2 uur aan de orde van de dag, zo ondervond onlangs ook een lid van het organisatiecomité, Barbara Kendall. De Nieuwzeelandse hoeft echter niet te wanhopen, want tijdens de Spelen komen er in de douanehal aparte 'snelwegen' voor de Olympische familie.

Dat laatste geldt ook op de Londense straten. Belangrijke wegen zullen veranderen in VIP-lanen, met een totale lengte van 170 kilometer, waar sporters, bobo's en journalisten lekker kunnen doorrijden van West- naar Oost-Londen. Ondanks de belofte om te komen tot Groene Spelen mogen zelfs fietsers er geen gebruik van maken. Veel gedoe had kunnen worden voorkomen door de bobo's in hotels in Oost-Londen onder te brengen maar daar zijn weinig dure restaurants, theaters en nachtclubs. Nog voordat de VIP-snelwegen open gaan, klagen Londenaren volop over te verwachten verkeerschaos op de niet olympische wegen. Ze hadden er geen moeite mee dat er tijdens het koninklijk jubileumfeest doorgaanswegen werden afgesloten, maar een stapje terugdoen voor Hare Majesteit is wel iets anders dan in de file staan voor Sepp Blatter, Erika Terpstra of de baas van Nike.

Patrick van IJzendoorn is correspondent van de Volkskrant in Londen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden