In Kenia houdt alleen een Chinese weg het uit

Chinees! Het is een kreet die een automobilist in Kenia ontglipt als hij op de weg plotseling niet meer voelt dat hij op de weg zit....

Van onze correspondent Kees Broere

De kreet van vreugde en verbazing staat voor de Chinese Road and Bridge Company, de staatsmaatschappij uit het Verre Oosten die op sommige plaatsen in het Oost-Afrikaanse land heeft kunnen doen wat eigenlijk normaal zou moeten zijn: wegen aanleggen, waarover ook na drie regenbuien en tien volbeladen vrachtwagens nog normaal transport mogelijk is.

Voor de meeste Keniaanse wegen geldt dit helaas dus niet, al kan het natuurlijk altijd erger. Ooit is er iets aangelegd, wat er heel behoorlijk uitzag en ook de verkeersveiligheid sterk bevorderde. Daarna was het een kwestie van bijhouden. Van onderhoud dus. Maar daarbij komt, zo blijkt, veel meer kijken dan gaten vullen in de weg.

Zakken vullen, bijvoorbeeld. Het tijdschrift East African maakt deze week melding van een vertrouwelijk rapport van de Keniaanse Rekenkamer. Daaruit blijkt dat, zoals dat heet, er 'serieuze twijfel' bestaat over de besteding van een bedrag van ruim 150 miljoen gulden, bedoeld voor het onderhoud van wegen.

Het geld is afkomstig uit de pot wegenbelasting. En verdwenen in duistere zakken. Minstens zestien wegen heten opgekalefaterd te zijn. Het geld daartoe is in elk geval uitgegeven en staat als zodanig ook in de boeken genoteerd. Maar ambtelijke toestemming is daartoe nooit verleend. En aan de wegen is niets gedaan.

Het moest niet mogen, maar het komt veel te vaak voor. Uit een in april uitgekomen rapport van het Keniaanse Centre for Governance and Development blijkt bijvoorbeeld dat tussen 1991 en 1997 bijna vijftien miljard gulden aan overheidsgeld is verkwanseld door corruptie, verspilling en pure luiheid.

Een fraai specimen daarvan is nog altijd de Landrover van het Ministerie van Landbouw, die voor onderhoud naar de garage moest. Het voertuig kreeg zijn beurt, maar werd niet opgehaald. Na zes jaar ging de garagehouder toch eens klagen. Alleen al aan stallingskosten had hij immers een paar duizend gulden tegoed. Pas nadat hij de meest essentiële onderdelen uit de wagen had gesloopt, na zeven jaar, is het ministerie hem weer komen ophalen. Alle rekeningen zijn betaald, maar niemand heeft de Landrover ooit nog zien rijden.

Dit jaar is Kenia op de lijst van Transparency International uitgekomen als het op vier na meest corrupte land ter wereld, twee plaatsen slechter nog dan het jaar ervoor. In de 'top' tien komen trouwens vijf Afrikaanse landen voor. Alleen in Uganda en Nigeria schijnt bewezen te zijn dat het nog erger kan, terwijl Tanzania en Kameroen het weer net iets beter heten te doen dan Kenia.

Uiteraard is in het land zelf het rapport bestempeld als 'oneerlijk en ongerechtvaardigd'. Het lijkt wel, zo werd opgemerkt, 'een opzettelijke poging om Kenia af te schilderen als een land dat niet geschikt is om in te investeren'. Terwijl er toch ook zo veel goeds gebeurt!

Wie dat zei? Musalia Mudavadi. Genoemd als een van de mogelijke opvolgers van president Moi. Op dat moment Minister van Communicatie. En van Transport.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden