In kamers 401 en 403 slechts doden

Villa Therese was volgeboekt toen de aarde beefde. Twee Nederlandse stellen en adoptiekinderen raakten bedolven.

Een reclameafbeelding van het hotel hangt nog aan het begin van de Rue Leon Nau. Een geriefelijk, bijna chic verblijf lijkt het in de heuvels van Port-au-Prince. Maar wie het hek van Hotel Villa Therese doorloopt, ziet nog slechts de resten van een ingestort gebouw. En hoteleigenaar Alain Villard, die voor de zoveelste keer de verwoesting probeert op te nemen van de zware aardbeving van vorige week

Villard heeft het duidelijk moeilijk. Niet alleen om het verliezen van Hotel Villa Therese. Hij had ook, elders in de hoofdstad, een T-shirtfabriek die nu grotendeels is weggevaagd. ‘Zeker honderd van mijn medewerkers zijn het slachtoffer geworden’, treurt hij. Maar hij begrijpt direct dat het bezoek meer geïnteresseerd lijkt in de tragedie in zijn Hotel Villa Therese, dat Villard samen met zijn echtgenote Roberta bestierde.

Veertien kamers en twee appartementen hadden ze. Allemaal volgeboekt toen de Haïtiaanse aarde plotseling hevig begon te trillen. Twee Nederlandse vrouwen in het hotel brachten het er levend vanaf, maar twee andere Nederlandse stellen en hun Haïtiaanse adoptiekinderen werden, haast in een oogwenk, bedolven.

Villard: ‘Een van de Nederlandse stellen en hun Haïtiaans kindje konden we direct zelf uit het puin graven. We hebben ze in lakens gewikkeld en hebben de Nederlandse consul gebeld. Die heeft nog persoonlijk meegeholpen om hun lichamen in bodybags te doen.’

Vervolgens kregen de geborgen lichamen van de Nederlanders een noodbegrafenis naast een bijgebouw van Hotel Villa Therese. Hier liet Villard ook meteen een ruimte reserveren voor het geval de lichamen van het andere Nederlands stel en hun twee adoptiekinderen uit de puinhopen gehaald zouden kunnen worden.

Hij wijst op de resten van het ingestorte hotel. Ergens onder de puinhopen van waar vorige week nog de kamers 401 en 403 hebben gestaan, liggen vrijwel zeker de omgekomen Nederlanders. Hun kamerdeur staat open en biedt toegang tot een ruime, haast ongeschonden vestibule. De keuken en aanpalende badkamer hebben nauwelijks schade opgelopen. Maar de slaapkamer, waar nog een stoel, een ladekast en een televisie zijn te zien, is helemaal bedolven door de etage erboven.

De Nederlandse reddingswerkers van USAR-NL hebben te horen gekregen dat ze de lichamen van de Nederlanders moeten proberen te bergen. Afgelopen zaterdag kwamen teamleden de ravage in het hotel al bekijken, en is hoteleigenaar Villard gevraagd een plattegrond van zijn hotel te maken.

Het is even wennen voor de Nederlandse reddingswerkers, zoeken naar doden in plaats van naar levenden. Maar de leden van Team Charlie en Delta zijn het erover eens dat ze bij deze bergingsoperatie willen zijn. ‘Niemand is afgehaakt.’

Vanaf een plek boven de bedolven hotelkamer beginnen de reddingswerkers puin te ruimen en brokstukken met emmers weg te halen. Zo hopen ze via een bedolven trap de hotelkamer en de lichamen te bereiken.

Intussen is een team van het Israëlisch Rampen en Identificatie Team (RIT) bij de het ingestorte Hotel Villa Therese aangekomen. De Israëliërs hebben een telefoontje van Binnenlandse Zaken gekregen met het verzoek te helpen bij het vaststellen van de identiteit van het tijdelijk begraven Nederlands stel en de lichamen die de Nederlandse reddingswerkers vandaag proberen te bergen, aldus de Israëlische RIT-leider Uri Argaman.

Hoteleigenaar Villard volgt alles op de voet. Zo nu en dan vertelt hij, luid bellend, iemand aan de andere kant van de lijn wat er gebeurt. Dan valt hij stil en slaat een kruis.

De Nederlandse reddingswerkers brengen per brancard een van de dode Nederlanders naar buiten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden