IN HET SPOOR VAN DE KIEZER: NIPO

Om de zielenroerselen van de kiezer te doorgronden en de strategie te polijsten, gebruiken de politieke partijen steeds vaker groepsdiscussies en uitvoerige opinieonderzoeken....

In januari discussieerden kiezers twee avonden langdurig en diepgaand over hun favoriete politieke partij. Een groep van negen potentiële PvdA-stemmers (31 tot 44 jaar) en acht mogelijke VVD-kiezers (22 tot 60 jaar) bespraken elk een avond uitvoerig het imago, de thema's en de sterke en zwakke punten van hun partijen en politici.

Een professionele discussieleidster van Nipothese, de afdeling kwalitatief onderzoek van het Nipo, begeleidde de gesprekken. Wetenschappers en journalisten keken en luisterden mee via een gesloten tv-circuit toe in een belendende kamer.

De uitlatingen van de achterban leidden tot stellingen die voor een cijfermatige onderbouwing zijn voorgelegd aan het NIPO-Telepanel, een representatieve steekproef onder de Nederlandse bevolking. Is de PvdA inderdaad kleurloos geworden? Hebben de kiezers al een opvolger van Bolkestein in gedachten? En kan paars wel verder zonder D66? De percentages in de artikelen verwijzen naar de steekproef.

De NIPO-onderzoeken zijn eind januari uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de Volkskrant.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden