In Het Meesterwerk gaat de kijker de compositie in, zo diep als het kan

Het Meesterwerk. Afl. 4: Beethoven. Pianosonates opus 27 nr 1 en 2. NPS. Ned. 3, 20.21 uur. De Mondschein-sonate van Beethoven had voor hetzelfde geld Für Giulietta kunnen heten....

Goed dat de tijden voorbij zijn waarin de 'romantische' muziekreportage het exclusieve domein was van Theo Olof en Marco Bakker-achtigen. We zouden zijn getracteerd op een witte Yamaha-vleugel, een pianist uit de shampooreclame en een figurante onder een ficus benjamini.

Met Renee Jonker, presentator van de door Roeland Hazendonk bedachte NPS-serie Het Meesterwerk, schoten we gisteren heen en weer van het meer van Luzern naar een gevel in Wenen waarachter juffrouw Guicciardi rond 1801 pianoles moet hebben gehad. Van Wenen ging het naar de eigentijdse studeerkamer van de pianiste Ellen Corver. Van Corver vlogen we naar de openingsscène van Mozarts Don Giovanni bij de Nederlandse Opera. Van Don Giovanni ging het naar de liftkoker in een gebouw waar de componist Haydn de trap moet hebben genomen, en van dit Weense trappenhuis was het een kleine stap naar de Amsterdamse gracht waar de Hongaarse componist György Kurtág woont.

Veel rompslomp voor een pianosonate, zo leek het, maar het was duidelijk wat Jonker wilde. Hij wou die sonate in, en wel zo diep als het medium toeliet.

Ellen Corver liet hem toonsoorten, triolen en harmonische vernuftigheden horen. Bij Mozart werden we in de sterfscène van Don Giovanni al net zulke akkoorden en gedragen triolen gewaar. Bij de naam van Beethovens voorbeeld Haydn kon het begrip 'economisch omgaan met motieven' niet achterwege blijven, en door de Beethovenbewonderaar Kurtág werden we gewezen op de bliksemflitsen en het bijpassende pedaalgebruik in die ándere sonate uit opus 27, het bijnaamloze opus 1 nr 1.

Jonker en Hazendonk probeerden daarbij niet meer uit de beelden te halen dan erin zat. Dat na 45 minuten van associëren en analyseren de slotsom weinig verrassend was, (Jonker: 'Is wat Beethoven heeft geschreven nog actueel?'/Corver: 'Ik denk dat het altijd actueel zal blijven'), neemt een andere conclusie niet weg: die Jonker en Hazendonk gaan eerlijk met muziek om.

Dezelfde indruk wekten eerdere afleveringen. Het valt te hopen dat het niet bij deze serie zal blijven.

Roland de Beer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden