'In het begin zetten we ons af tegen Douwe Egberts'

De formule sloeg vooral aan in de Randstad. 'In Tilburg vroegen ze na een half jaar nog steeds om appelpunten.'

AMSTERDAM - 'Het ziet er achteraf uit als een logisch verhaal, maar dat is het allerminst', zegt Rick Bekkema (42), die 15 jaar geleden in de Leidsestraat in Amsterdam de eerste vestiging opende van de Coffee Company. Vandaag werd bekend dat de 35 filialen van de hippe koffieketen, waar Nederland ijskoffie en de latte macchiato heeft leren drinken, worden overgenomen door Douwe Egberts.


'Het was 1996 en ik had net mijn kopieerwinkel tegenover de economische faculteit van de Universiteit van Amsterdam verkocht. Koffiehandelaar Dick de Kock en ik zijn toen een koffiewinkel begonnen. In die tijd verkochten veel cafés nog alleen filterkoffie. Daar hebben we ons tegen afgezet: tegen die pakken Douwe Egberts roodmerk - van hetzelfde bedrijf dat ons nu heeft overgenomen.'


De Kock en Bekkema wilden een koffieketen naar Amerikaanse snit opzetten, en slaagden daar wonderwel in. Ze hadden bovendien de mazzel dat de Amerikaanse koffiegigant Starbucks het te druk had met haar expansie elders in de wereld, en dat Douwe Egberts er maar niet in slaagde een winkelformule te bedenken die aansloeg in de Randstad.


'De eerste winkels financierden we met ons eigen geld', zegt Bekkema. 'Bij de vierde, om de hoek bij de Albert Cuypmarkt, stond het concept. Op een drukke dag zetten we daar wel tweeduizend koppen koffie af. Dat was ongekend.'


Het zakelijk succes van de Coffee Company is niet alleen toe te schrijven aan de formule van strakke, gestileerde winkelpanden op drukke kruispunten in grote steden. Ook de introductie van de barista, een geuzennaam voor de koffiezetter, en een scala aan smaken koffie en formaten koffiebekers droegen bij aan het succes. Net als de prijs.


Een kop kwaliteitskoffie bij de Coffee Company is zomaar een euro duurder dan bij de koffiezaak om de hoek.


De formule sloeg vooral aan in de Randstad. De Tilburgse vestiging bleek een mislukking, die na 11 maanden werd opgedoekt. 'Daar kwamen ze na een half jaar nog steeds vragen of we appelpunten hadden. En cappuccino meenemen, daar was Tilburg nog niet aan toe', zegt Bekkema.


Om uit te breiden gingen Bekkema en de Kock uiteindelijk in zee met een durfinvesteerder. 'Vijf jaar geleden zijn we om de tafel gegaan met Rattan Chadha, de voormalige baas van modemerk Mexx. Hij wilde de Coffee Company heel groot maken om de zaak daarna te verkopen. En zo geschiedde.'


Wat volgde was een wilde rit. Niet langer waren Bekkema en De Kock twee Amsterdamse jongens met een aantal koffiewinkels en personeel; opeens waren ze vooruitgeschoven pionnen van een keiharde investeringsmaatschappij. 'Toen Chadha instapte, zijn we één keer in zijn privé-vliegtuig naar Londen gevlogen voor een lunch. Daarna hebben we hem nooit meer gezien en alleen maar zaken gedaan met zijn geldmensen hier.'


In 2008 gooide de kredietcrisis bijna roet in het eten. Tot die tijd hadden de banken blind elke nieuwe vestiging van de Coffee Company gefinancierd, maar van de ene dag op de andere stopten ze daarmee.


Bekkema: 'Er is toen met het mes op tafel onderhandeld, maar uiteindelijk is het goed gekomen. Ik ben zelf afgetreden als directeur en verder gegaan als aandeelhouder en franchisenemer bij de Coffee Company.'


Bekkema verhuist volgend jaar met zijn gezin naar Barcelona. Niet om een nieuwe keten op te zetten, maar voor het avontuur.


'De vestiging waar het echt los ging, bij de Albert Cuyp, bestaat niet meer. Ik heb daar mijn vrouw ontmoet, en ga nu verder. Het was een jongensboek, maar ik heb het uit.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden