In Groningen wil iedereen wel fan van Donar zijn

PETER BRUIN

GRONINGEN - Met een staande ovatie begeleidt het enthousiaste thuispubliek in Martiniplaza de laatste speelminuten van de basketbalfinale tussen Gas Terra Flames Groningen en SPM Shoeters Den Bosch. De voorsprong is ruim, het kan niet meer misgaan nu. Als eindelijk bij 76-68 de klok aangeeft dat de speeltijd voorbij is, vallen geëmotioneerde supporters elkaar in de armen. Het is voor hen het mooiste moment van het seizoen. Hier zijn ze fan voor. De vierde landstitel in het bestaan van de club is binnen.

Dat Groningen het zevende en beslissende duel van de play-offs won, was te danken aan de focus, inzet en aan Jason Dourisseau. De 1.96 meter lange Amerikaan deed alles goed. Hij verdedigde perfect, neutraliseerde zijn tegenstander Kees Akerboom, die de laatste tijd in supervorm verkeerde, was sterk in de rebound en scoorde 23 punten, waaronder 3 driepunters. Met een brede glimlach en twee omhoog gestoken vingers in de V-vorm, dankte hij het publiek dat hem hartstochtelijk had toegejuicht.

'De populariteit van Groningen als basketbalstad is enorm', zegt Bert Nienhuis, voorzitter van de supportersvereniging Donar. 'Het is een ongelooflijke gebeurtenis om een thuiswedstrijd mee te maken. De sfeer zit er altijd goed in.' Dat is zondagmiddag ook het geval in het met ruim 4.300 toeschouwers afgeladen hal. De belangstelling was zo groot dat op Marktplaats 100 euro voor een toegangskaartje werd gevraagd.

Een groot deel van het thuispubliek draagt blauwe shirts, het sfeerteam zweept de boel op met trommels en de time-outs worden opgevuld door dansende jonge meiden op de speelvloer. 'Het valt geen moment stil', merkt Nienhuis op. 'Er is altijd entertainment. Van alle kanten wordt iets aan de wedstrijd toegevoegd, waardoor er een ambiance ontstaat die mensen de beleving geeft dat ze er de volgende keer weer bij willen zijn.'

Basketbal in Groningen is een fenomeen. Geen andere club in het land kan op zo'n uitgebreide schare supporters rekenen als Donar, de oorspronkelijke naam van de club die vanwege commerciële redenen moest worden opgegeven.

Sinds 1970 is het Donar-gevoel stevig verankerd in de gemeenschap. Onder aanvoering van Jan Loorbach, de eerste Groninger die in de nationale ploeg werd verkozen, promoveerde Donar naar de eredivisie. De belangstelling groeide en de studentenclub verhuisde naar een onderkomen met meer faciliteiten. Het eerste thuisduel in de toenmalige Evenementenhal was met 3.000 bezoekers uitverkocht. Basketbal sprak Groningers aan. Dat is altijd zo gebleven.

Het afgelopen seizoen trok Groningen gemiddeld 2.800 toeschouwers, waren er 1.400 seizoenkaarthouders en telde de businessclub 170 leden. In augustus, bij de eerste training van het nieuwe seizoen, staan er zoals elk jaar zo'n duizend mensen aan de kant. Iedereen vindt het mooi om de nieuwe spelers alvast te bekijken. Terwijl nog niet bekend is wie de nieuwe hoofdsponsor wordt en of dat gevolgen heeft voor het spelerspotentieel, zijn er nu al bijna duizend seizoenkaarten voor het nieuwe seizoen verkocht.

Supporters hebben een fundament gelegd onder topbasketbal, vindt Nienhuis. 'Voor zover je het 'top' kunt noemen, want vanuit Europees perspectief heeft Nederland een Mickey Mouse-competitie. Maar voor Nederlandse begrippen is hier een topbasketbalklimaat ontstaan, doordat veel fans jaar in jaar uit blijven komen en nieuwe mensen meenemen waardoor de continuïteit van de club gewaarborgd is.'

'Groningen is een basketbalstad qua beleving, niet wat betreft prestaties', vindt Dick Heuvelman, oud-sportjournalist van het Dagblad van het Noorden, nog steeds trouw volger van de club. 'De club mist professionaliteit. Men is tevreden om de beste van Nederland te zijn. Er is veel meer uit te halen. Maar dat gebeurt niet. Het Groninger publiek vindt het prima zo. Voor hen is het vooral een gezellig avondje uit. Zolang er maar wordt gewonnen.'

Hoe lang Groningen in de eredivisie een rol van betekenis kan blijven spelen, is nog ongewis. Vorig jaar liet Gas Terra Flames al weten dat het na dit seizoen geen hoofdsponsor meer zal zijn.

Gert Kiel, waarnemend voorzitter en bestuurslid commerciële zaken, is positief gestemd. 'Ik ga ervan uit dat er een nieuwe hoofdsponsor komt. We hebben een unieke exposure. Volgend jaar gaan we weer veel mooie avondjes Donar tegemoet.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden