In godsnaam géén wereldbollen

Nieuws - vormgeving: Metamorfose nieuwsprogramma's RTL

Twee Britse designers hebben het journaal van RTL in een nieuwe outfit gestoken. Het resultaat gaat verder dan alleen vormgeving. Het 25 jaar oude nieuwsprogramma evolueert in een multimediaal platform. Maandag mag de wereld het zien. 'Dit nieuws is meer van de mensen dan het NOS Journaal.'

AMSTERDAM - Zelfverzekerd en trots zijn ze, maar ook een beetje beduusd van de impact die het project uiteindelijk op hun leven heeft gekregen. Het was duidelijk meer dan alleen een nieuw logootje, erkennen Mark Porter (54) en Dylan Griffith (45), twee Britse designers. Eigenlijk ging het om het compleet heruitvinden van het merk RTL Nieuws, dat er voortaan in al zijn uitingen hetzelfde uit zal zien. Strakker, sneller, met veel meer beeldtaal, en zo beter aansluitend bij de huidige 24/7-mediaconsumptie. Het resultaat is 'het tegenovergestelde van truttig', oordeelt hoofdredacteur Harm Taselaar.


'Echt fris en heel anders', vindt ook Porter, die jongensachtig opgewonden is nu het resultaat eindelijk - aanstaande maandag om 19.30 uur - wordt onthuld. Achttien maanden geleden wonnen ze de pitch, waarna ze aan de slag mochten met RTL Nieuws, RTL Z en RTL Weer & Verkeer. De Britten mochten de creatieve bureaus inhuren die zij voor de klus het beste achtten. Het miljoenenproject werd zo een internationaal samenspel van Britten, Belgen, Amerikanen, Israëli's en Nederlanders.


Voor Porter, internationaal geroemd voor zijn restyling van de Britse krant The Guardian, was het de eerste tv-klus. RTL trok de ontwerpgoeroe aan, die er op zijn beurt Dylan Griffith bijhaalde. Griffith, bekend van zijn werk voor MTV, richtte zich op de nieuwe leaders en het logo, en Porter concentreerde zich op de site en de nieuwe apps. 'Maar het klikte direct tussen ons', vertelt Griffith. Ze begonnen aan een klus die al snel groter bleek dan verwacht.


Want er is veel veranderd sinds de laatste keer dat RTL Nieuws een nieuw decor en leader kreeg. Dat was in 2007, een wereld nog bijna zonder smartphones of tablets. Zeven jaar later wordt nieuws overal en altijd geconsumeerd. Porter: 'Dat gegeven was de basis voor de eerste schetsen van de nieuwe visuele identiteit. Het wordt geïnspireerd door het 'frame': het kader dat overblijft als je de inhoud wegdenkt op alle apparaten waarop nieuws wordt geconsumeerd'.


De ronde hoeken van dat frame komen overal in de nieuwe vormgeving terug. In de typografie van de eerste drie letters van het logo, in de leader, maar ook in het futuristische decor, dat nu bestaat uit drie grote groene schermen waarop beelden worden geprojecteerd. Hypermoderne robotcamera's rijden op commando vanuit de regieruimte; er komt geen cameraman aan te pas.


Voor Rick Nieman en de andere anchors - onder wie de onlangs aangetrokken Merel Westrik - zal het resultaat voelen als een hippe jas. Het begint al bij de leader, het paradepaardje van vooral Dylan Griffith.


'Het begint met een iconisch shot van de zonsopkomst en een vlucht boven Nederland, grafisch in beeld gebracht. Dan verschijnen de frames. En gaan we naar de gewone man', vertelt Griffith, terwijl de leader loopt. Daar is het logo: de show kan beginnen.


Talloze internationale nieuwsprogramma's werden vooraf bestudeerd. 'Ze doen het allemaal: altijd weer die wereldbol! No more globes', luidde het motto dan ook. Het gebruik van flitsende 3D-effecten werd ook geschrapt. In de nieuwe graphics keert de simpelheid terug.


Geen vernieuwing zonder andere muziek. Twee grote spelers op dit gebied, Martijn Schimmer (The Voice, DWDD) en Stephen Emmer (Boulevard, RTL Nieuws) deden mee voor de opdracht. Het werd uiteindelijk de muziek van Schimmer. Griffith: 'Die voelde gewoon goed.' De wat op die van BBC News lijkende tune met golvende nieuwspiepjes zet zich al snel in je hoofd vast.


Natuurlijk kende het project ook tegenslagen, erkennen beiden. Het duurde even voordat het duo op één lijn lag met de hoofdredactie en ook de technische uitwerking bleek complexer dan gedacht. Maar nu het klaar is, wordt het 'volledig omarmd door iedereen achter de schermen'.


'Als dat niet het geval was, hadden we gefaald', stelt Griffith. Hij noemt de rebranding 'tijdloos'. Porter: 'Ik denk dat Dylan en ik RTL Nieuws goed hebben 'gepakt'. Het zit in ons hoofd - het is ook echt een deel van mijn leven geworden. Waar het verschil zit met het NOS Journaal? Dit is meer van de mensen zelf, RTL Nieuws heeft een warmere band met de kijkers.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.