In gevaarlijke rij voor goedkope benzine

De files voor een Belgisch tankstation worden te lang. Een uitvoegstrook lijkt de oplossing, deels door Nederland betaald.

POPPEL - Joop Netten uit Tilburg wacht rustig op zijn beurt voor pompstation Van Raak in Poppel, enkele meters over de grens bij de Brabantse gemeente Goirle. De benzine kost hier 1,54 euro, de lpg 55 cent - in Nederland betaal je daar al snel 20 cent per liter meer voor. Zijn vrouw heeft net pakjes Samson-shag gescoord, 6,20 euro per stuk tegen 8,40 euro in Nederland - ook zo'n koopje. Netten grijnst voldaan naast zijn rode Mercedes Cabrio: 'Zo kan ik de hele zondag lekker fijn toeren voor niks.'

Richard Schoenmakers is met zijn vrienden helemaal uit Boxtel komen rijden voor de goedkope tabak en benzine net over de grens. Straks gaat hij ook een emmer shag halen in de Bierschuur aan de overkant van de weg. 'Als het hier te druk is, rijd ik door naar de volgende pomp in België', zegt hij naast zijn blauwe Opel Astra.

Ook vandaag loopt het storm bij het kleine Belgische station. Zeker twintig auto's wachten voor de brandstofpompen en op het zijweggetje ernaast. Soms dijt de rij zo uit dat er wachtenden stil komen te staan op de doorgaande weg tussen Tilburg en Turnhout.

Levensgevaarlijk, die tankersfile, vindt de gemeente Goirle. Er zijn al wat ongelukken gebeurd op de gemeentelijke weg, met gelukkig alleen maar blikschade. 'Maar je moet er toch niet aan denken dat een vrachtwagen op zo'n stilstaande file rijdt', zegt een woordvoerder.

Daarom komt er een uitvoegstrook naar het Belgische pompstation, grotendeels op Nederlands grondgebied. 'Wij zijn verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid', aldus de woordvoerder. Deze week praat de wethouder met zijn collega in de Belgische buurgemeente Ravels.

Het voornemen is om de kosten van de 80 meter lange uitvoegstrook te delen; elk zo'n 4.000 euro. Zodra de financiering is geregeld, gaat een Goirles statenmakersbedrijf aan de slag.

Accijnsontwijkers

Dat plan heeft bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen. Zelfs de Nederlandse tankers, ook wel accijnsontwijkers genoemd, zijn verbaasd. 'De gemeente gaat geld uitgeven zodat wij makkelijker in België kunnen tanken', lacht Joop Netten bij de benzinepomp.

'Ze zijn knettergek geworden. Ze kunnen dat geld beter besteden om Nederlandse pomphouders te compenseren - die hebben het moeilijk genoeg.'

Texaco-pomphouder Peer Couwenberg in Goirle noemt het plan 'een dolksteek in zijn rug'. Sinds de accijnsverhoging in januari komt er bijna geen kip meer bij hem tanken. 'Ik ben al aan het verzuipen. En nu gaan ze het die tankers aan de grens nog makkelijker maken, zodat ze geen anderhalf uur hoeven te wachten voor die paar eurootjes', sneert hij.

Ook CDA-gemeenteraadslid Corné de Rooij heeft er grote moeite mee. Sterker nog: hij vindt het eigenlijk 'te gek voor woorden' en zal de kwestie zeker aankaarten bij de komende gemeenteraadsvergadering.

Tegelijkertijd moet hij erkennen dat de verkeersveiligheid belangrijk is. 'Het geeft een dubbel gevoel dat de gemeente moet betalen voor falend Haags beleid', vindt hij. 'Want de accijnsverhoging brengt geen extra geld in het laatje: iedereen gaat in België tanken.'

Corné de Rooij meent dat de gemeente de rekening maar naar Den Haag moet sturen. 'Of laat de Belgische pomphouder die uitvoegstrook betalen - die verdient dik geld', aldus de CDA'er.

Beide voorstellen worden op het gemeentehuis weggewuifd. Want Den Haag gaat over de accijnzen en de gemeente over de verkeersveiligheid; zo liggen de verantwoordelijkheden. 'Wij vinden het ook wrang, en vooral zuur voor de Nederlandse pomphouders, maar het is niet anders', aldus een woordvoerder.

Feitelijk zijn de talloze Nederlandse automobilisten die net over de grens naar het pompstation gaan de veroorzakers van al dit leed. Maar daar heeft de 'lekker goedkoop' tankende Joop Netten geen boodschap aan: 'We kijken naar onze eigen portemonnee. We zijn Nederlanders, hè.'

35 procent minder diesel getankt

De omzet van pomphouders in de grensstreek is in maart opnieuw gedaald als gevolg van de accijnsverhoging op autobrandstoffen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisaties Bovag en NOVE. Nederlandse tankstations langs de grens met België en Duitsland verkochten ruim 35 procent minder diesel en bijna 22 procent minder lpg dan in maart 2013. Bij benzine ging het om een afname van bijna 20 procent. De enorme omzetdaling in de grensstreek trekt ook het landelijk gemiddelde omlaag. In heel Nederland werd in maart 126 miljoen liter minder benzine, diesel en lpg getankt dan in dezelfde maand vorig jaar. Het verlies aan accijnsinkomsten voor de schatkist bedroeg daarmee 68,5 miljoen euro. In het gehele eerste kwartaal is de brandstofverkoop met 296 miljoen liter (ruim 9 procent) afgenomen. Dat betekent een daling van de accijnsinkomsten met 153 miljoen euro. 'Particulieren blijken in toenemende mate benzine in het buitenland te tanken en internationale transporteurs laten het Nederlandse tankstation en zelfs hun eigen bedrijfspomp steeds vaker links liggen', aldus de Bovag. Oppositiepartij CDA dringt al weken aan op een snelle verlaging van de accijnzen, maar het kabinet wil pas volgende maand over het accijnsbeleid praten.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden