Nieuws

In examenloos coronajaar liep het landelijk slagingspercentage op richting de honderd

Het slagingspercentage van leerlingen op zowel vmbo, havo als vwo, lag in 2020 flink hoger dan in eerdere jaren en nadert zelfs de honderd. Vorig jaar was het eerste jaar sinds de Tweede Wereldoorlog dat de centrale eindexamens niet door gingen.

In het coronajaar 2020 moesten ook scholieren thuis aan de bak.  Beeld Hollandse Hoogte / Patricia Rehe
In het coronajaar 2020 moesten ook scholieren thuis aan de bak.Beeld Hollandse Hoogte / Patricia Rehe

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de kaderberoepsgerichte en de gemengde leerweg van het vmbo slaagden relatief de meeste leerlingen, met 99,5 procent. De havisten deden het met 97,5 procent het ‘slechtst’.

De hoge slagingscijfers zijn opmerkelijk. In het vmbo kwamen de slagingspercentages de afgelopen jaren bij vlagen wel eens boven de 95 procent uit, maar bij havo- en vwo-leerlingen is dat uniek. De afgelopen tien jaar haalde nooit meer dan 89 procent van de eindexamenkandidaten hun havo-diploma. In het vwo steeg het slagingspercentage in een jaar tijd met 8,2 procentpunten naar 98,9 procent. Net als in 2019 slaagden op alle niveaus meisjes vaker dan jongens. Het gemiddelde eindcijfer wijzigde nauwelijks ten opzichte van eerdere jaren.

Door de coronacrisis was het schooljaar 2019-2020 een uniek jaar. Normaliter doen eindexamenleerlingen op de middelbare school per vak twee eindexamens. Een schoolexamen, waarvan het eindcijfer wordt opgebouwd door meerdere toetsen in de middelbare-schoolperiode, en een centraal examen: een toets die iedere leerling in Nederland op hetzelfde moment maakt.

Maar minister Slob (Voortgezet Onderwijs) besloot vorig jaar maart al om de centrale examens te schrappen. Door de noodzaak tot thuis- en videonderwijs kon de minister niet garanderen dat iedere leerling goed voorbereid zou worden op het centraal examen. Het cijfer voor het schoolexamen werd daarmee leidend voor het eindcijfer en dus voor het behalen van een diploma. Bovendien kregen leerlingen de mogelijkheid om voor vakken een zogenoemde ‘resultaatverbeteringstoets’ te doen.

Het CBS onderzocht niet waarom de slagingspercentages zo gestegen zijn, dus een harde causaliteit met het wegvallen van het centraal eindexamen is er niet. ‘Het was in alles een bijzonder schooljaar, we weten niet hoe de rest van het verloop heeft meegespeeld in de betere percentages’, zegt CBS-hoofdsocioloog Tanja Traag. Maar dat het wegvallen van het eindexamen effect heeft gehad, is aannemelijk. ‘We weten wel dat het schoolexamen over het algemeen beter wordt gemaakt dan het centraal examen.’

Het centraal eindexamen ging dit jaar wél door, ondanks dat ook dit jaar een groot deel van het onderwijs via een videoverbinding gegeven moest worden. Cijfers over dit jaar heeft het CBS nog niet. Wel werd er een aantal maatregelen genomen om het leerlingen makkelijker te maken. Zo kregen scholieren de kans om twee examens te herkansen in plaats van een, en konden ze ervoor kiezen om een vak niet mee te laten tellen voor hun gemiddelde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden