'In een spel kun je ziekte overwinnen'

AMSTERDAM - Roxxi - met blonde lokken en een sexy pak - vliegt met haar chemoblaster een groep groene kankercellen tegemoet. Als ze raak schiet, spat de cel uiteen. De hoofdrolspeelster uit het computerspel Re-Mission baant zich op verschillende levels een weg door de longen, de botten en het darmkanaal van een kankerpatiënt. Haar doel: het uitroeien van alle kankercellen. T-cellen, B-cellen en rode bloedcellen zijn haar vrienden in de strijd, chemobommen en antibiotica-raketten haar wapens. Als ze niet snel genoeg is, vermeerderen de kankercellen zich voor haar neus.


Tieners die via een spel leren hoe hun eigen kanker wordt bestreden, artsen die voor ze de operatiekamer ingaan met succes een simulatiespel moeten spelen of blinde kinderen die met een wii-game hun motoriek verbeteren: steeds vaker doen games hun intrede in de gezondheidszorg. In Amsterdam buigen wetenschappers, zorgprofessionals en spelontwikkelaars zich deze week over de nieuwste trends tijdens een tweedaagse conferentie.


'Wereldwijd gaat er al zo'n 1,5 miljard dollar om in computerspellen voor de gezondheidzorg. En we staan nog maar aan het begin,' zegt Jurriaan van Rijswijk, initiatiefnemer van de conferentie en spelontwikkelaar. 'Vanuit de zorg is er steeds meer interesse. Niet alleen om zorgpersoneel op te leiden, ook om patiënten te helpen hun levensstijl te verbeteren of een therapie effectiever te maken.'


Zo is het spel Re-Mission ontworpen om tieners met kanker 'therapie-trouw' te maken. In tegenstelling tot kinderen en volwassenen bleken tieners hun medicijnen na verloop van tijd steeds minder in te nemen. Logisch, zegt de Amerikaanse Pamela Gato, psychologe en ontwerper van Re-Mission. 'Wat is de beloning als je een chemopil neemt? Je haar valt uit, je gezicht blaast op, je krijgt diarree.' Door in een spel met een chemogeweer kankercellen te lijf te gaan, komt daar een andere associatie bij. 'Je wint. En je ziet de cellen weggaan.' Een beter begrip van de ziekte en de behandeling ervoor, en jongeren werken beter mee, was het idee.


Het werkt. Jongeren die Re-Mission speelden, namen vaker hun medicijnen volgens voorschrift in. 'Wie interactief bezig is, maakt zich informatie meer eigen', zegt Gato. Van het spel zijn al 200.000 exemplaren verspreid wereldwijd, de helft in de VS. In Nederland wordt het nog niet gebruikt. Gato: 'Een van de knelpunten bij games in de zorg is het vermarkten en distribueren. De ontwikkelingen spelen zich nog te veel in de universitaire wereld af.'


Games die al worden gebruikt, zijn voornamelijk gericht op het opleiden en trainen van zorgpersoneel. Chirurgen in het Amsterdams Medisch Centrum moeten verplicht een simulatiespel doen voor ze de eerste keer de operatiekamer ingaan. Er wordt gewerkt aan een spel voor arts-assistenten. 'Het beeld van medici over computerspellen verandert,' zegt AMC-chirurge Marlies Schijven. 'Het blijkt meer dan een kinderspel.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden