Column

In een hyperloop binnen een half uur in Parijs

Maandag stond ik tussen Rotterdam en Utrecht in files die eeuwig en onoplosbaar leken - je hoeft in dit landje maar één brug te sluiten voor vrachtverkeer en heel het raderwerk staat stil. Wat dacht ik, in de file? Veel verder dan 'klotefile' en 'straks mis ik mijn deadline' kwam ik eerlijk gezegd niet. Daarmee is meteen het grote verschil tussen Elon Musk en mij gedefinieerd.

Een hyperloop in Las Vegas, 11 mei 2016 Beeld reuters

Elon Musk is een Californische visionair van Zuid-Afrikaanse komaf. Hij is rijk geworden met het internetbetalingssysteem PayPal en onder meer de man achter de elektrische auto Tesla en het ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat een migratiestroom naar Mars op gang wil brengen. Sinds ik dit voorjaar de Muskbiografie van Ashlee Vance las, volg ik de man - een goede biografie bezorgt je levenslange vriendschappen, zij het wat eenzijdige.

Elon Musk stond ergens in het voorjaar van 2013 ook in de file, op een highway in LA. In plaats van te gaan schelden gebruikte hij irritatie en extra tijd voor het bedenken van een plan. In augustus 2013 was het klaar. Het besloeg 58 pagina's en heette 'Hyperloop Alpha'. Omdat hij het al druk zat had, verklaarde Musk dat het een opensourceproject was: iedereen werd uitgenodigd mee te denken en met zijn idee aan de slag te gaan.

Dit was het plan: stuur goederen en mensen met een soort buizenpost van A naar B. Bij de Volkskrant hadden we een jaar of twintig geleden nog buizenpost - documenten in een koker vlogen met hulp van een druksysteem door een buis van de redactie naar de drukkerij en vice versa - dus ik kon me er iets bij voorstellen.

Overigens meen ik me te herinneren dat er ooit al een soortgelijk idee is geopperd als alternatief voor de Betuwelijn - maar goede ideeën moeten behalve goed, ook goed getimed zijn. Musk stelde voor zo'n buis aan te leggen tussen Los Angeles en San Francisco en passagiers met een snelheid van 1.200 kilometer per uur in een half uurtje van de ene naar de andere stad te schieten.

Het idee werd bijna onmiddellijk opgepikt, Musk is een ziener die serieus wordt genomen, ook al dondert er weleens een van zijn raketten naar beneden of mankeert er iets aan zijn auto's. Er kwam een bedrijf dat zich met de ontwikkeling ging bezighouden, Hyperloop One, en investeerders pompten er miljoenen in. Op technische universiteiten over de hele wereld begonnen studenten te rekenen en tekenen. Ook in Nederland, in Delft en Twente, zijn ze bezig met de Hyperloop. En daar niet alleen: ook Rijkswaterstaat volgt en steunt te ontwikkelingen in het kader van het Smart Mobility-project dat de Randstad e.o. bereisbaar moet houden.

Fascinerend: iemand heeft een file-idee, dat krijgt op de een of andere manier dynamiek en drie jaar later zijn overal wijsneuzen bezig om uit te zoeken of het haalbaar is en worden er miljoenen tegenaan gegooid. Anderen doen hun best het plan af te schieten - vooruitgang is het kind van die combinatie van krachten.

Afgelopen week was Alan James van Hyperloop One in Nederland. Vanwege het vlakke landschap en omdat hier veel ervaring is met grote infrastructurele projecten leek het hem een goed idee om hier een hyperloop te gaan bouwen. Aan de universiteit van Twente hebben ze al uitgerekend dat een buis tussen Enschedé en Amsterdam 5,3 miljard euro zou kosten en een enkeltje 13,31 euro. De reistijd bedraagt 9 minuten. Aan de slag!

Ik ben voor een buis naar Parijs (30 minuten).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden