In Den Haag blijft het vooral bij blitsen met een elektrische auto

Kamerleden spraken woensdag over milieu en mobiliteit. ‘Belast kerosine dan.’..

Met de elektrische auto wil elke politieke partij graag blitsen. Het futuristische voertuig is innovatief (leuk voor de kenniseconomie) en nog goed voor het milieu ook. Raceliefhebber en CDA-leider Jan Peter Balkenende laat zich graag in de elektrische auto fotograferen. Net als iedere andere politicus trouwens.

Sympathiek allicht, maar nog wel toekomstmuziek. Niet voor niets wijzen organisaties als de Bovag erop dat ‘we geen overdreven verwachtingen moeten hebben’. Ook Eneco zei enkele maanden terug tijdens een hoorzitting in de Kamer dat er nog een lange weg te gaan is. ‘Een elektrische auto is alleen duurzaam als die ook op duurzame energie rijdt’, zei de vertegenwoordiger van het energieconcern.

Hoe kan de mobiliteit dan wel een stuk groener worden? Over die vraag debatteerden de partijen afgelopen woensdag op een bijeenkomst in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Het debat was georganiseerd door de Vereniging van Milieuprofessionals en adviesbureau CE Delft.

Hoe kan het, vroeg een meisje in de zaal, dat een vliegticket naar Parijs nog steeds goedkoper is dan een treinkaartje naar de Franse hoofdstad? Terwijl alle partijen het er wel over eens zijn dat vliegen vervuilender is dan reizen met de trein. ‘Dat komt’, aldus Paulus Jansen van de SP, ‘doordat op kerosine geen belasting wordt betaald.’

Vliegbelasting
De SP en GroenLinks pleiten in hun programma’s voor de het heffen van belastingen op vliegen. In het kabinet-Balkenende IV heeft die vliegtaks het een jaartje volgehouden. De coalitie besloot er vorig jaar mee te stoppen na massale protesten van de reisbranche. ‘Het heeft geen zin voor het milieu en al helemaal niet voor de economie’, zei CDA’er Ger Koopmans tijdens het debat. Mensen rijden naar andere vliegvelden net over de grens, redeneerde hij. ‘Bij vliegveld Weeze in Duitsland hebben ze nog plek voor zes miljoen passagiers.’

Ook PvdA’er Lia Roefs zegt dat het gedoe rond de vliegtaks demonstreerde hoe ‘calculerend’ de Nederlandse burger is. ‘We moeten de trein veel meer promoten.’ SP’er Jansen: ‘Die vliegtaks werkte wel, de mensen kwamen minder naar Schiphol.’

Dan het wegverkeer. Terwijl de VVD steeds stelt dat files niet goed zijn voor het milieu (meer asfalt dus), vinden GroenLinks en de SP dat er bezuinigd kan worden op de wegen. ‘De VVD investeert lekker in asfalt, maar lost de files nauwelijks op’, sneerde Ineke van Gent (GroenLinks).

Doorrekening
Het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving meldden bij de doorrekening van de partijprogramma’s dat de liberalen de files nauwelijks oplossen, ondanks extra investeringen in asfalt. Volgens de rekenaars is een kilometerheffing de enige maatregel met een berekenbaar effect op de files.

Het CDA trok onlangs de stekker uit de plannen voor een kilometerheffing van de eigen minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. ‘Het was te ingewikkeld, te duur en daardoor onuitvoerbaar’, aldus Koopmans. In de plannen zou de prijs per kilometer afhangen van tijd, plaats en milieukenmerken van de auto. Degene die in de spits op de ring van Amsterdam in een benzineslurper zou rijden, zou de hoofdprijs betalen.

De christen-democraten pleiten in hun programma weer voor een heffing, maar wel een platte: een vast tarief voor iedereen. Het nadeel daarvan: zo’n heffing doet weinig voor het milieu. PvdA, GroenLinks en D66 bepleiten daarom een gedifferentieerd tarief. De VVD noemt de kilometerheffing (in welke vorm ook) onuitvoerbaar en onbetaalbaar. Opvallend, aangezien ze tijdens de vorige verkiezingen nog vóór een systeem van betalen voor mobiliteit waren. ‘Juist de partij die zegt de files te bestrijden, doet er niets aan’, aldus Roefs van de PvdA.

De VVD had het in het debat (PVV, Partij voor de Dieren en Trots op Nederland lieten verstek gaan) zwaar. Hoe kan het, vroeg Van Gent, dat de liberalen nauwelijks hernieuwbare energie opwekken? ‘Dat is de papieren werkelijkheid van het CPB’, reageerde VVD’er Anne-Wil Lucas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden