REPORTAGE

In de stad van Volkswagen staat de toekomst stil

Ruim 60 duizend mensen werken er bij Volkswagen in Wolfsburg. Een val van het VW-concern betekent de val van de stad. Iedereen weet dat. 'Er heerst angst.'

Op het treinstation van Wolfsburg domineert de fabriek van Volkswagen de skyline.Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Ze komen donderdagmiddag met bedrukte gezichten naar buiten bij Tor Ost, de oostelijke uitgang van het uitgestrekte Volkswagenterrein langs het Mittellandkanal in Wolfsburg. De meeste werknemers willen niets zeggen over de crisis bij het autoconcern. 'Ik heb geen commentaar, het is zo al treurig genoeg', zegt een vrouw vriendelijk voordat ze opgaat in de arbeidersmassa die huiswaarts keert.

Rolf Poppe (60) stopt wel om zijn mening te geven over het gesjoemel met emissiewaarden en het geschonden vertrouwen in het eens zo machtige automerk. Hij kan makkelijk praten, want hij gaat over zes weken met prepensioen. 'Er heerst angst in de fabriek', zegt hij. 'De mensen zijn bang voor hun baan. Als de klanten het vertrouwen in Volkswagen verliezen, dan gaan de productieaantallen omlaag en daarmee ook de werkgelegenheid.'

Bij VW in Wolfsburg, hoofdzetel van het grootste autoconcern van Europa en misschien wel van de wereld, werken ruim 60 duizend mensen. Tot dan toe heeft het 'Abgas-skandal' nog maar één man de kop gekost: bestuursvoorzitter Martin Winterkorn. Al zijn er donderdagmiddag ook al berichten dat meer topmanagers zullen opstappen.

Op het treinstation van Wolfsburg domineert de fabriek van Volkswagen de skyline.Beeld Marcel van den Bergh/de Volkskrant

Onvermijdelijk

Poppe, die 44 jaar bij Volkswagen heeft gewerkt, noemt het vertrek van Winterkorn onvermijdelijk. 'Er moet zo snel mogelijk duidelijkheid komen in deze duistere zaak en de verantwoordelijken moeten opstappen', meent hij. De meeste werknemers zijn geschokt over de affaire, vertelt hij: juist topman Winterkorn was een controlefreak, een man die kwaliteit hoog in het vaandel had staan.

Dat Winterkorn niets geweten heeft over de speciale software in de auto's (die de uitstoot van kwalijke stoffen bij testen kan manipuleren), zoals de opgestapte topman zelf beweert, wordt door velen in twijfel getrokken. 'Natuurlijk heeft hij het geweten', zegt gepensioneerd werknemer Fransisco Tepper (62). Hij zit op een bankje in de Porsche Strasse in het centrum van Wolfsburg de Wolfburger Allgemeine te lezen. 'Het gaat om 11 miljoen auto's over vele jaren, niet om een paar honderd. En dan zou de grote man er niet van geweten hebben? Laat me niet lachen.'

'Teleurgesteld'

Het imago van het Duitse autoconcern is geschonden, het vertrouwen heeft een enorme knauw gekregen. Volkswagen stond voor betrouwbaar en degelijk. Maar wat is daarvan over? 'Ik ben geschokt en teleurgesteld', zegt Tepper, die 30 jaar bij VW heeft gewerkt. 'Ik weet niet wat er allemaal nog gaat komen. Dit poets je niet zomaar weg. Ik kan niet zeggen dat ik nog 100 procent vertrouwen heb in Volkswagen.'

Werknemer Poppe, werkzaam bij de afdeling kwaliteitscontrole, heeft nog wel vertrouwen in het concern. Het is niet fraai wat er is gebeurd, erkent hij, maar je moet het ook in perspectief plaatsen. Dat ze uitgerekend in Amerika - waar de grootste 'benzineslurpers' rondrijden - aan de bel hebben getrokken over de uitstoot van kwalijke stoffen, maakt hem wantrouwend. 'Deze affaire is natuurlijk in het voordeel van onze concurrenten, zoals General Motors', aldus Poppe.

Hij denkt dat de klanten ook vertrouwen zullen houden in het automerk. 'De meeste mensen kopen geen wagen om de emissiewaarden, maar om de kwaliteit en het gebruik', aldus Poppe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden