BLIKSkoda Citigo-e

In de Skoda Citigo-e rijd je voor knaken

 Voor dit geld kun je je geen betere stadsauto wensen.

Stop met miepen, mensen. Dat elektrische auto’s duur zijn. Dat ze alleen betaalbaar zijn voor zakelijke rijders, die in hun dikke Models 3 profiteren van ruimhartige overheidssubsidies, maar dat de gewone man er geen kan rijden, want wie kan er nu 45 mille neertellen voor een nieuwe wagen?

Allemaal waar. Alleen klopt het niet. Volledig elektrische auto’s zijn prima betaalbaar. Je rijdt al een gloednieuwe voor 279 euro per maand. En het is geen Canta. Al scheelt het qua grootte misschien weer niet zo veel, want het is de Skoda Citigo-e. Een stadsautootje, zoals het heet, maar wel een met een accu die groot genoeg is om van Maastricht naar Rotterdam te rijden. En ook weer terug, want de kleine Skoda kan snelladen. En er passen, ondervond Blik aan den lijve, met enige goede wil vier volwassenen in. Al moet je dan misschien niet helemaal naar Rotterdam willen.

Opladen gaat standaard met maximaal 7 kilowatt vermogen, aan de snellader is maximaal 40 kilowatt beschikbaar. Daarmee is de accu in de praktijk in ongeveer een uur te vullen tot 80 procent.

De Citigo-e is Skoda’s eerste volledig elektrische auto. En anders dan veel merken beginnen ze niet ‘bovenin het gamma’, met eerst het grootste en duurste model. De Tsjechen hebben hun kleinste gepakt, die straks in Nederland trouwens niet eens meer leverbaar is met fossielaandrijving.

Aanvulling: Skoda Nederland meldt dat de Citigo ook als benzineversie in Nederland verkocht zal worden.

Om hem zo betaalbaar mogelijk te maken, toont het interieur veel plastic dat Komo gebruikt voor zijn vuilniszakken en zullen de inzittenden vergeefs zoeken naar de hifi-installatie van Burmester en dashboardbrede touchscreens (kleurige led-sfeerverlichting en ‘lederen accenten’ zijn wel verkrijgbaar). Navigeren doe je maar gewoon met je smartphone. 

Maar deze kleine heeft wel standaard klimaatcontrole, die automatisch de temperatuur regelt voor bestuurder en bijrijder (zit niet eens in de basisversie van een VW Polo) en een systeem dat de auto vanzelf binnen de lijnen houdt, mocht de bestuurder de stad willen verlaten en de snelweg opgaan.

Geen superieure aanraakschermen, wel veel donker plastic en ouderwetse klokken. Prettig: de toerenteller is vervangen door een grote accumeter, om direct het stroomrestant te kunnen zien.

Maar het grootste voordeel van deze AH-kar is zijn aandrijving. Doordat hij elektrisch is, is hij doodstil, trekt hij zeer vlot op en hoeft er niet geschakeld te worden. De elektrische Citigo heeft zomaar de kenmerken die wagens uit de hogere prijsklassen zo aantrekkelijk maken. Hij rijdt dus veel comfortabeler dan zijn benzinebroeders. Doordat de accu is verwerkt onder de stoelen, is de bagageruimte net zo groot als van een gewone versie. Al moet daar niet al te veel van verwacht worden met zijn 250 liter. Klap de achterbank neer en er is bijna een kuub.

Na een rit door zijn natuurlijke biotoop, de stad, kan Blik niet anders dan enthousiast zijn over deze e-auto, die, zijn beperkingen in ogenschouw nemend, aan alle verwachtingen voldoet – en meer. Voor dit geld kun je je geen betere stadsauto wensen. In de private lease staat hij ook zijn mannetje tegenover goedkopere benzineversies, omdat de berijder alleen nog maar een paar knaken kwijt is aan stroom. Qua brandstof wordt er dus weer wat geld bespaard, in elk geval als er thuis wordt geladen, waardoor de financiële balans behoorlijk goed is. Aan de laadpaal vergt het vullen van de accu een paar uur, aan de snellader is hij na een uur zo goed als vol.

Een nadeel van private leasen: voor het basismaandbedrag zit je wel geklonken aan een kanariegele versie, wat de standaardkleur is van dit model. Wie een andere kleur wenst, betaalt een paar euro extra. 

Min of meer handig zijnetje aan de voorstoelen waar de mobiele telefoon in past. Die je vervolgens bij het uitstappen vergeet, omdat je hem niet ziet liggen.

 De Citigo kan ook gewoon worden gekocht, maar dan lijkt het kostenplaatje wat minder florissant: voor de magerste versie moet ruim 23 mille worden neergeteld. Voor dat geld koop je iets veel aardigers met een verbrandingsmotor. Daar staat tegenover dat de restwaarde vermoedelijk goed zal zijn en dat de importeur zes jaar gratis onderhoud levert (een tamelijk makkelijke belofte, want e-auto’s vragen nauwelijks garagebezoek, och arme sector).

Het is nog wat vroeg in het jaar, maar wat Blik betreft hebben we de aardigste auto al te pakken. En we willen dus niet meer horen dat elektrisch rijden niet betaalbaar is.

Gereden

Skoda Citigo e iV

Prijs v.a. € 23.290

Actieradius 260 km (WLTP). Reken op iets meer dan 200, oplopend tot naar verwachting 310 kilometer in de stad in de zomer, aldus ev-database.nl.

Bijtelling 8 procent

Vermogen 61 kilowatt (83 pk)

Acceleratie (0 – 100) 12 seconden

Gewicht 1.235 kilogram

LXBXH 360x165x149 cm

Merkschaamte
Net als bij eerdere versies heeft de Citigo tweelingbroers, van Volkswagen (de e-up!) en Seat (Mii electric). Technisch en in prijs vergelijkbaar, snoetjes net wat anders. Wie zich prettiger voelt te kunnen zeggen dat je een Volkswagen rijdt, dat kan dus. Eventuele merkschaamte kost u wel 125 euro per maand, want de VW begint bij 404 euro in de private lease.

De Superb iV biedt een zee aan ruimte, is comfortabel en oogt prettig
De plug-inhybride is ontwikkeld om de CO2-uitstoot van Skoda omlaag te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden