In de reclame maakt iedereen even pas op de plaats

Marise (32) lijkt het goed voor elkaar te hebben. Ze is manager bij een onlinereclamebureau, waar ze de inhoudelijke leiding heeft over meerdere projecten. Daarnaast werkt ze mee aan nieuwe voorstellen en oplossingen voor klanten. Haar werkgever is tevreden, want de beoordelingen zijn goed.


Aardig wat verantwoordelijkheid en lof dus, maar Marise heeft zo haar twijfels over haar beloning. Ze werkt ondertussen een kleine zes jaar bij het reclamebureau. In het begin nam haar salaris fors toe, maar door de recessie valt de groei de laatste twee jaar tegen. Marise wil weten of ze niet meer hoort te verdienen of dat een hoger salaris alleen mogelijk is in een andere functie met meer verantwoordelijkheden.


De recessie is inderdaad de boosdoener, zegt Jacco van den Berg, directeur van het gelijknamige adviesbureau. 'U slaat de spijker op z'n kop: door de recessie groeit uw salaris minder snel. Het is even niet anders en naar mijn schatting zal dat zeker nog een jaar zo blijven.'


Ook Maartje Elderhuis, adviseur bij Berenschot, vindt het niet vreemd dat Marise's salaris minder hard is gestegen. 'Jouw sector heeft het flink te verduren gehad en dit is over de hele linie te merken aan het beloningsniveau.' Marise hoeft zich dus geen zorgen te maken: iedereen heeft met een rem op de salarisgroei te maken.


Zowel Van den Berg als Elderhuis vinden de hoogte van haar salaris 'marktconform'. Gezien haar ervaring en verantwoordelijkheden loopt Marise niet achter op haar collega's. Volgens Elderhuis zit er zelfs nog behoorlijk wat rek in haar beloning. Ze zou de komende jaren nog zo'n 15 tot 20 procent meer kunnen gaan verdienen. Die groei is vooral mogelijk als ze zich als projectmanager meer toelegt op ict in plaats van op marketing. Een andere optie om meer te gaan verdienen is het werven van nieuwe projecten of opdrachtgevers.


Adviseur Frank Knauf van FNV Bondgenoten stelt een andere oplossing voor. 'Je wilt omhoog en wellicht zitten bij je huidige bedrijf niet je groeikansen: verlaat het vertrouwde nest. Je weet waar je mogelijkheden liggen: op het snijvlak van design, marketing en techniek. Je kunt bijvoorbeeld gaan werken als multimedia-adviseur, communicatiestrateeg of e-businessspecialist.' Hij raadt Marise in ieder geval af om bij een ander bedrijf hetzelfde werk te gaan doen.


Adviseur Van den Berg ziet nog wel mogelijkheden bij haar huidige werkgever. Ze kan algemeen leidinggevende worden, waardoor ze ook de verantwoordelijkheid krijgt over de financiën. Toch waarschuwt hij Marise ook: 'Centraal staat de vraag of u dat allemaal wel wilt. Misschien gaat u meer verdienen, maar mist u het creatieve denkproces en wordt u ongelukkig. Ook in uw branche geldt immers dat de beste timmerman niet per se de beste voorman is.'


Christjan Knijff


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden