In de nieuwe 'concept store' van Starbucks is koffie geen pauzenummer

Vandaag opent de nieuwe 'concept store' van Starbucks in Amsterdam. Niet zomaar een afhaalplek voor een snelle bak. 'Nederlanders willen de tijd nemen voor hun kopje koffie.'

Beeld epa

Met fietsbanden, originele Delfts blauwe tegels en speculaasvormen aan de wanden heeft Starbucks zijn derde en nieuwste filiaal zo Nederlands mogelijk gemaakt.

We zijn dan wel Amerikaans, maar wij begrijpen Nederland volkomen, lijkt Starbucks te willen zeggen met de nieuwe 'concept store The Bank' aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Vandaag wordt de eerste Starbucks Concept Store geopend in de oude kluis van de Amsterdamsche Bank, met 430 vierkante meter de grootste in Europa.
Koffiedrinken moet een beleving worden in de ruimte die is ingericht als een theater met de 17 meter lange koffiebar als podium. Want koffie is hier geen pauzenummer, maar de hoofdvoorstelling. De muren vertellen de geschiedenis van de Hollandse koffiehandelaren met wereldkaarten waarop de oude VOC-routes staan uitgestippeld.


Beeld epa

Groene zeemeermin
Het enige wat nog verraadt dat je in een Amerikaanse Starbucks bent, is de groene zeemeermin op de kopjes. Dit is geen ordinaire afhaaltent, maar een plek om koffie te genieten. Of 'te experiencen', zoals de Nederlands-Amerikaanse ontwerpster Liz Muller het noemt. Duurzaam, authentiek en vooral lokaal zijn de nieuwe sleutelwoorden tot het succes van Starbucks buiten Amerika.

In 2002 opende Starbucks zijn hoofdkwartier in Amsterdam waar de koffie wordt gebrand, verpakt en verscheept naar meer dan twaalfhonderd vestigingen in Europa en het Midden-Oosten. Op Schiphol en op de grote Nederlandse stations werden vanaf 2007 vestigingen geopend, maar de groen-witte koffiehuizen verschenen pas in 2011 voor het eerst daarbuiten. Deze vestiging is de derde Starbucks in het Nederlandse straatbeeld.

De 'lokale cultuur' leren kennen is de reden achter de trage expansie in het land, zegt vestigingsmanager Andy Holmes. 'Als we ergens een winkel openen, moeten we er zeker van zijn dat het een succes wordt. We willen niet zomaar het Amerikaanse concept opdringen aan Nederland, maar goed kijken naar wat de Nederlandse consument wil.

Zo serveren we de koffie in stenen mokken, in plaats van kartonnen bekers. En we hebben een grote 'community tafel' in het midden van de zaak, een echt Europees concept. Nederlanders willen de tijd nemen voor hun kopje koffie.'

Beeld anp

Oorlog
Met de recente overname van de Coffee Companyfilialen door Douwe Egberts lijkt de oorlog om het leiderschap van koffiezaken in Nederland begonnen. Met zesentwintig DEcafés en 32 Coffee Company's staat Douwe Egberts nog altijd ver bovenaan. Holmes ziet de Nederlandse koffiehuizen niet als concurrentie. Liever roemt hij de Nederlanders om hun bereidheid nieuwe dingen te proberen. 'Er is ruimte genoeg op de koffiemarkt. Wij brengen iets nieuws en zorgen daarmee voor gezonde competitie.'

Nederlandse koffiedrinkers, met hun bereidheid om nieuwe koffie te proberen, kunnen in The Bank volop proeven van exclusieve bonen, melanges en bereidingen. Op de grote tafel in het midden - één lange plak Nederlands gerecycled eikenhout - staan vaasjes met pruimenbloesem en de traditionele VOC-specerijen.

'Eerst ruiken met je ogen dicht, dan pas een slokje nemen', onderwijst de barista. Zo proef je de verscheidenheid aan tonen in de koffie het best. Je kunt gewoon een slokje nemen. Maar beter, doet de barista voor, kun je 'achteruit fluiten' en zo de koffie in je mond zuigen.

Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.